Olympialaiset: Ville Häyrinen: ”Iso tavoite on kärjen leventäminen”
4.8.2024 klo 15:57

Ville Häyrinen oli nyt ensimmäisissä olympialaisissaan. (Kuva: Suomen Olympiakomitea)

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtajan Ville Häyrisen mukaan lähivuosien iso tavoite on uusien urheilijoiden tuominen paremmalle tasolle ja siten kärjen leventäminen.

Pariisin olympialaisten ampumaurheilu jatkuu vielä maanantaina Chaterauroux´ssa, joka sijaitsee noin 300 kilometrin päässä Pariisista.

Suomalaisten ampumaurheilijoiden kisat päättyivät Chateauroux´ssa lauantaina. Olympialaisten ampumaurheiluun osallistui kolme suomalaisista: Eetu Kallioinen (miesten skeet), Aleksi Leppä (miesten kivääri) ja Noora Antikainen (naisten trap).

Suomen ampumaurheilujoukkue ei saavuttanut sitä, mitä se Chateauroux´n olympiaradoilta lähti hakemaan eli finaalipaikkoja ja mitalia. Kallioinen sijoittui skeetissä 20:nneksi (117), ja Antikainen oli trapissa 30:s (107).

Leppä kilpaili miesten 10m ilmakiväärissä ja 50m pienoiskiväärin asentokilpailussa (3×20 ls). Hänen tuloksensa ja sijoituksensa olivat 627,8/22. ja 586/24. Lepän kisasuorituksia varjosti hänen isänsä Marko Lepän äkillinen kuolema vain kaksi päivää ennen ilmakiväärikisaa. Järkyttävästä suru-uutisesta huolimatta Leppä kuitenkin pystyi ampumaan kisoissa omalla tasollaan.

Kallioinen, 26, sijoittui edellisissä eli Tokiossa vuonna 2021 järjestetyissä olympialaisissa neljänneksi. Nämä olivat Antikaisen, 42, ja Lepän, 29, ensimmäiset olympialaiset.

– Tämä olympiadi meni näin. Syksyn aikana on analysoitava missä onnistuttiin ja missä pitää parantaa ja rakentaa sen pohjalle tulevaisuuden suunnitelmat, Suomen ampumaurheilujoukkueen johtajana Chateauroux´ssa toiminut Ville Häyrinen sanoi sunnuntaina. Hän on Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja.

– Meillä on monia vahvuuksia, mutta myös haasteita, kuten olosuhteet. Lähivuosien iso tähtäin on uusien urheilijoiden tuominen paremmalle tasolle ja täten kärjen leventäminen.

Suomea edusti myös Tokiossa kolme ampumaurheilijaa – Kallioisen lisäksi Lari Pesonen (miesten skeet) ja Satu Mäkelä-Nummela (naisten trap). Leppä oli nyt ensimmäinen suomalainen mieskivääriampuja olympialaisissa sitten Pekingin olympialaisten ja vuoden 2008.

Suomen edelliset ampumaurheilun olympiamitalit tulivat juuri Pekingissä, missä Mäkelä-Nummela voitti kultaa ja Henri Häkkinen sai miesten ilmakiväärin pronssia. Pekingin jälkeen parhaat suomalaissijoitukset ja ainoat finaalipaikat ovat Kallioisen neljäs sija Tokiossa ja Kai Jahnssonin kahdeksas sija Lontoon olympialaisten (2012) miesten ilmapistoolissa.

Mäkelä-Nummela on edelleen – tätä kirjoittaessa – viimeisin suomalainen kesäolympialaisten kultamitalisti.

Pariisin olympialaisten ampumaurheiluun osallistui Suomen lisäksi 81 maata. Urheilijoita oli kaikkiaan 342. Suurimmat joukkueet ovat Kiinalla ja Intialla (21). Yhdysvalloilla on 17 urheilijaa ja Etelä-Korealla 16. Italialla ja isäntämaa Ranskalla on kisoissa mukana 15 urheilijaa. Ruotsilla on seitsemän urheilijaa ja Tanskalla Suomen tavoin kolme.

Ampumaurheilun mitalitaulukon kärjessä (su 4.8. klo 14) oli Kiina (4 kultaa, 2 hopeaa, 1 pronssia). Etelä-Korea oli toisena (3+2+0) ja Yhdysvallat kolmantena (1+2+0). Kultamitalin olivat saavuttaneet myös Guatemala, Sveitsi, Iso-Britannia ja Serbia.

Antikainen ja Kallioinen kertoivat jännittäneensä ennen kilpailujensa alkua, mikä vaikutti heidän suorituksiinsa etenkin ensimmäisellä kierroksella. Kallioinen esimerkiksi totesi lauantaina, että häntä jännitti ekalla kierroksella ”tosi paljon”.

– Sitä ei käy kieltäminen. Kontrolli hävisi siinä aika rajusti. Kahta seuraavaa rinkiä ei voi laittaa jännityksen piikkiin millään tavalla. Niissä vireystila ei ollut tarpeeksi hyvä. Ne olivat suorastaan raskaita ampua fyysisestikin. Kolmas rinki oli todella vaikea, ja jouduin tekemään paljon töitä ampumisen eteen – että tulos olisi edes 23 eikä vaikka 15, Kallioinen sanoi.

Häyrisen mukaan suomalaisten pitäisi saada enemmän kokemusta kovien kansainvälisten kilpailuiden finaaleista. Lepällä tosin kokemusta oli etenkin kevään aikana useista kovista kansainvälisistä kisoista, mutta Kallioisen edelliset kansainväliset finaalikokemukset ovat viime vuodelta ja Antikaisen vuodelta 2023.

Häyrinen kertoi Yle Urheilunkin haastattelussa keskustelleensa viime keväänä vuoden 2000 olympiamitalistin Juha Hirven kanssa. Häyrisen mukaan Hirvi sanoi, että olympialaisissa ampumista pystyy harjoittelemaan vain olympialaisissa.

Seuraava mahdollisuus siihen on vuonna 2028, jolloin kesäolympialaiset järjestetään Yhdysvaltain Los Angelesissa. Chateauroux´n olympiaradalla kilpailleet kolme suomalaista totesivat, että Los Angelesiin on vielä pitkä aika, mutta antoivat vahvasti ymmärtää, että ne kyllä kiinnostavat.

Kallioinen tiivisti asian napakasti: ”Sinne on vielä pitkä matka. Jos niiden suhteen ei olisi ’nälkä’, voisin lopettaa saman tien. Jos tästä kaikesta jotain oppi, niin liian kova nälkä ei saa olla.”

Pariisin olympialaiset 26.7.–11.8.

Ampumaurheilu 27.7.–5.8.
Kisakaupunki: Chateauroux

Suomalaisten suoritukset
Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura)
Miesten 10m ilmakivääri: 627,8/22.
Miesten 50m pienoiskivääri 3×20 ls: 586/24.

Noora Antikainen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Naisten trap: 107/30.

Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat)
Miesten skeet: 117/20.