Kivääri-practicalin juhlaa Ruutikankaalla: 681 kilpailijaa 35 maasta
1.8.2024 klo 20:18
Heidi Lehikoinen

Kivääri-practicalin MM-kilpailut ovat Limingassa sijaitsevan Ruutikankaan ampumaurheilukeskuksen ensimmäinen iso kansainvälinen tapahtuma, johon osallistuu 681 kilpailijaa 35 maasta. MM-kilpailut käynnistyvät toden teolla sunnuntaina.

– Määrä on sellainen, että teemme tämän lajin maailmanennätyksen osallistujamäärässä. Koskaan ei ole ollut osallistujamäärältään näin suurta kivääri-practicalin MM-kilpailua. Olemme positiivisesti yllättyneitä osallistujamäärästä, kilpailunjohtaja Petteri Aro sanoo.

Tapahtuman järjestämiseenkin tarvitaan paljon väkeä.

– Itseni lisäksi ydintiimissä on ollut seitsemän henkeä. Kilpailuorganisaatiossa on noin 225 toimitsijaa. Lajin luonteesta johtuen toimitsijamäärä suhteessa kilpailijamäärään on huomattavan korkea, Aro taustoittaa.

Aro lupaa kilpailijoille ”hienon kokemuksen” Ruutikankaalla, joka on jo herättänyt laajaa ihastusta monilta paikalla olevilta.

– Voimme olla todella ylpeitä, että olemme saaneet tällaisen keskuksen Suomeen.

”Kauden parasta suorittamista lähdetään tavoittelemaan”

Suomi on ollut kivääri-practicalissa vahva maa, ja suomalaisia onkin odotetuissa MM-kotikisoissa mukana runsaasti. Anssi Vääriskoski kuvaili tunnelmiaan odottavaisiksi, kun edessä on ensimmäiset MM-kilpailut Suomessa:

–  Tähän ainutkertaiseen mahdollisuuteen on treenattu paljon ja tehty kovasti töitä ja valmisteluita. Totta kai tavoitteena on lähteä kisaamaan mitalisijoista ja kauden parasta suorittamista lähdetään tavoittelemaan, Vääriskoski sanoi.

Odottavaiset ovat tunnelmat myös Antti Leppäsellä, jolle IPSC-kiväärikilpailut ovat neljännet.

– Toivotaan, että kokemus riittää hyvin, eikä sijoitukset tipu tässä kilpailussa typerien virheiden takia. Suomessa on maailman parhaat kivääriampujat, niin mielestäni on vähän kummallista, että vasta nyt saadaan MM-kisat Suomeen. Parempi myöhään kun ei milloinkaan ja mikä hienointa, meillä on mielestäni nyt niin naisissa kun miehissä hyvässä tikissä olevia ampujia, joten hyviä tuloksia saa kyllä odottaa, Leppänen sanoi.

Tapahtuman ensimmäinen kilpailupäivä on 4. elokuuta, voittajat palkitaan 10. elokuuta.

Lisätietoja kilpailuista: General Information | 2024 IPSC Rifle World Shoot

(Kuva: Petteri Aro)