Olympialaiset: Eetu Kallioinen: ”Kaikki on valmiina!”
1.8.2024 klo 13:19

Eetu Kallioinen olympialaisten ampumaradalla Chateauroux´sssa. (Kuva: Suomen OLympiakomitea)

Eetu Kallioisen mukaan kaikki on valmiina, kun Pariisin olympialaisten miesten skeet alkaa perjantaina. ”Fiilis on hyvä”, hän sanoi keskiviikkona.

Skeet-ampuja Eetu Kallioinen tuli Pariisin olympialaisten ampumaurheilukeskukseen Chateauroux´hun puolitoista viikkoa sitten maanantaina. Hän ehti harjoitella kolme kertaa ennen kuin lähti Pariisissa viime perjantaina järjestettyihin olympialaisten avajaisiin. Kallioinen toimi Suomen toisena lipunkantajana ja arvosti saamaansa kunniatehtävää todella korkealle.

– Olin Pariisin kisakylässä, ja kävin katsomassa muita lajeja eli sulkapalloa ja voimistelua. Se oli mukavaa, ei mitään valittamista, Kallioinen hymyili keskiviikkona paahteisella haulikkoradalla.

Kallioinen palasi Chateauroux´hun tiistaina, ja hänen piti ampua keskiviikkona yksi kierros. Se kuitenkin peruuntui aikataulujen viivästymisen takia. Torstaina olivat vuorossa viralliset harjoitukset, joissa oli mukana Ampumaurheiluliiton skeetin päävalmentaja, italialainen Pietro Genga.

– Fiilis on hyvä, ihan normaali. Radat ovat hyvät, ja kaikki on valmiina perjantaita varten, Kallioinen sanoi.

Kallioinen, 25, kilpailee olympialaisissa nyt toisen kerran. Hän sijoittui vuonna 2021 Tokiossa järjestetyissä olympialaisissa neljänneksi.

Kallioinen sanoi kesäkuussa järjestetyssä Ampumaurheiluliiton infotilaisuudessa, että hänellä on ”ihan samat tavoitteet kuin Tokioonkin lähdettäessä”: ensin pitää saada finaalipaikka ja sen jälkeen pärjätä finaalissa.

– Olympialaisiin lähdetään voittoa hakemaan, Kallioinen sanoi runsas kuukausi sitten.

Miesten skeetissä ammutaan perjantaina peruskilpailun ensimmäinen päivä (75/125 kiekkoa). Lauantaina ovat vuorossa peruskilpailun viimeiset 50 kiekkoa ja finaali, johon pääsee peruskisan kuusi parasta. Kilpailuun osallistuu 30 urheilijaa.

Miesten 50m pienoiskivääri 3×20 ls

Miesten 50m pienoiskiväärin asentokilpailun (3×20 ls) finaali ammuttiin torstaina. Kiinan Yukun Liu oli keskiviikkona ammutun peruskilpailun ykkönen 594 pisteellään, joka oli uusi olympiaennätys. Liu jatkoi varmaa tahtiaan myös finaalissa, jossa hän otti 2,3 pisteen erolla voiton Ukrainan Serhiy Kulishsista (463,6–461,3). Intian Swapnil Kusale sai pronssia (451,4).

Kulish, 31, osallistui nyt jo neljännen kerran olympialaisiin. Tämä oli hänen toinen hopeamitalinsa, sillä hän sijoittui toiseksi Rio de Janeiron (2016) olympialaisten 10m ilmakiväärissä. Liu, 27, ja Kusale, 28, kilpailivat olympialaisissa nyt ensimmäisen kerran. Intia saavutti nyt ensimmäisen olympiamitalinsa tässä lajissa.

– On aina vaikea valmistautua olympialaisiin, koska olympiadi on niin pitkä aika. Mutta nyt se on ollut erityisen vaikeaa, Kulish vastasi lyhyesti kansainvälisessä mediatilaisuudessa kysymykseen maan vaikeista oloista juuri nyt.

Liun nimissä on ”piekkarin” asentokilpailun finaalin maailmanennätys 468,9, jonka hän teki toukokuussa Bakussa.

Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura) teki keskiviikon peruskilpailussa tuloksen 586 pistettä (polvi 195, makuu 198, pysty 193) ja sijoittui 24:nneksi. Finaaliraja oli 590.

Leppä sijoittui sunnuntaina 10m ilmakiväärissä 22:nneksi (627,8).

Pariisin olympiafaktoja

Pariisissa on järjestetty kesäolympialaiset aiemmin vuosina 1900 ja 1924.

Olympialaisten ampumaurheiluun osallistuu Suomen lisäksi 81 maata. Urheilijoita on kaikkiaan 342. Suurimmat joukkueet ovat Kiinalla ja Intialla (21). Yhdysvalloilla on 17 urheilijaa ja Etelä-Korealla 16. Italialla ja isäntämaa Ranskalla on kisoissa mukana 15 urheilijaa. Ruotsilla on seitsemän urheilijaa ja Tanskalla Suomen tavoin kolme. Startteja on kaikkiaan 435.

Ranskan kansallisena ampumaurheilukeskuksena toimiva Chateauroux´n ampumarata on rakennettu entiselle armeija-alueelle, ja se valmistui vuonna 2017. Finaalirata on rakennettu vuonna 2022.

Pariisin olympialaiset 26.7.–11.8.

Ampumaurheilu 27.7.–5.8.
Kisakaupunki: Chateauroux

Suomen joukkue
Kivääri, miehet: Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura)
Skeet, miehet: Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat)
Trap, naiset: Noora Antikainen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)

Ampumaurheilun tuloksia (suomalaislajit)

To 1.8.

Miesten 50m pienoiskivääri, finaali: 1) Yukun Liu Kiina 463,6, 2) Serhiy Kulish Ukraina 461,3, 3) Swapnil Kusale Intia 451,4, 4) Jiri Privratsky Tshekki 440,7, 5) Jon-Hermann Hegg Norja 430,2, 6) Lucas Kryzs Ranska 418,9, 7) Tomasz Bartnik Puola 408,8, 8) Lazar Kovacevic Serbia 407,4. Peruskilpailu: 24) Aleksi Leppä Suomi 586.

Ampumaurheilun kaikki tulokset.

Tulevien päivien ohjelma (suomalaislajit)

Miesten skeet
pe-la 2.–3.8. peruskilpailu