Kasa-ammunnan EM-kilpailut alkavat Lohtajalla keskiviikkona
29.7.2024 klo 19:20
Heidi Lehikoinen

Kasa-ammunnan EM-kilpailut käydään keskiviikosta lauantaihin Lohtajalla, jossa suomalaisilta odotetaan hyvää menestystä.

Kilpailuihin on ilmoittautunut 79 ampujaa, joista 26 on Suomesta.

– Euroopan parhaat kasa-ampujat ovat tulossa. Lohtajan rata on aika haastava, ja kärjessä on yleensä tiukkaa. Rata on haastava, koska keli vaihtuu aina. Rata on avoin. Vaikka ei tuule paljon, se vie osumapistettä, jos ei ole hereillä. Aurinko ja pilvet tekevät osumispisteissä vaihtelua. Jos ei ole hereillä, tekee helposti virheitä, Ampumaurheiluliiton kasa-ammuntajaoston puheenjohtaja Bo Lindström sanoo.

Kasa-ammunnan EM-kilpailut alkavat keskiviikkona. (Kuva: Bo Lindström)

Suomalaisodotukset kotikisoissa ovat korkealla:

– Odotan, että ainakin kolmena päivänä on suomalainen top kolmessa. Näin uskon, että on. Suomalaiset ovat tottuneet tähän rataan ja on ehkä vähän kotietuakin, Lindström sanoo.

Kotikisat ovat suomalaisampujille iso asia. Pienessä lajissa yhteisö on tiivis kansainvälisestikin, joten tunnelmaa voi kuvata kotoisaksi.

– Toivottavasti ”ulkopuolisiakin” tulisi katsomaan kilpailijoita, ja saisimme myös uusia ampujia, Lindström toivoo.

EM-kilpailut, Lohtaja:

Kilpailuohjelma: