Marko Leppä on poissa
28.7.2024 klo 12:09

Marko Leppä.

Suomen olympiajoukkueessa kilpailevan kivääriampujan Aleksi Lepän valmentajaisä Marko Leppä menehtyi perjantaina sairauskohtaukseen, kun hän oli matkalla seuraamaan poikansa kilpailuja Chateauroux´ssa.

Marko Lepän pitkäaikaisena unelmana oli päästä seuraamaan poikansa Aleksin olympiastarttia. Nyt se jäi valitettavan lähelle, sillä valmentajaisä sai sairauskohtauksen lentokoneessa matkalla olympialaisiin ja menehtyi. Hän oli matkustamassa kisapaikalle perheineen.

Aleksi Leppä, 29, kilpailee nyt ensimmäisen kerran olympialaisissa. Hänen ensimmäinen starttinsa oli sunnuntaina, kun hän kilpaili miesten 10m ilmakiväärin peruskilpailussa. Omaiset pyytävät Aleksi Lepälle olympialaisten ajaksi keskittymisrauhaa, sillä miesten 50m pienoiskivääri (3×20 ls) ammutaan keskiviikkona.

Lepän omaiset kertoivat suru-uutisen leppa.fi -sivustolla.

Haminalainen Marko Leppä oli syntynyt vuonna 1965. Hän toimi ampumaurheilun parissa vuosikymmenien ajan useissa eri tehtävissä. Leppä oli kolmannen polven entinen ampumaurheilija ja työskenteli opistoupseerina (kapteeni) Puolustusvoimien Urheilukoulussa kesälajien valmennuksen koordinaattorina ja ammunnan luotilajien valmentajana. Leppä toimi pitkään myös Suomen Ampumaurheiluliiton pistoolivalmentajana ja kilpailuvaliokunnan puheenjohtajana.

Leppä tunnettiin myös kansainvälisenä pistoolilajien tuomarina ja aktiivisena kilpailunjärjestäjänä. Hän esimerkiksi järjesti kansainvälisen Leppä GP-kilpailun yhdeksän kertaa, ja kymmenennen suunnittelu oli jo vahvasti käynnissä.

Viimeksi Leppä toimi elektronisia taululaitteita ja luotiloukkuratkaisuja valmistavan Inband-Hertarin myynti- ja markkinointijohtajana. Hän veti myös valmennustiimiä, johon hänen poikansa Aleksi kuuluu. Lepän nimeä kantavan verkkosivuston (leppa.fi) mukaan hänen tiiminsä on voittanut 119 Suomen mestaruutta ja pitää hallussaan 28 voimassa olevaa Suomen ennätystä.

Lisäksi tiimiläiset ovat voittaneet muun muassa kaksi MM-kultaa ja kolme MM-hopeaa.

Marko Leppä valittiin Ampumaurheiluliiton Vuoden valmentajaksi vuosina 2013 ja 2018. Hänet nimettiin Kymenlaakson Vuoden valmentajaksi viime vuonna.

Leppää jäivät kaipaamaan vaimo ja kolme lasta, joista Aleksi on vanhin, sekä laaja joukko ampumaurheilijoita, valmentajia ja muita lajin parissa toimivia.

Lähde: leppa.fi