Syksyn ampumaurheilukoulut ja lajikurssit Suomisporttiin
5.6.2024 klo 13:08
Marko Keskitalo

Vaikkei vielä kesä ole kunnolla alkanutkaan, on jo syytä valmistautua syksyn toimintaan. Tästä löydät lyhyet ja aikajärjestyksessä etenevät ohjeet kuinka kurssien valmistelussa ja markkinoinnissa voitte toimia ja saatte parhaan hyödyn.

1. Alkuvalmistelut

a) Paikka ja aika
Paikka ja aika määrittävät milloin kurssit pidetään. Kun nämä ovat selvillä, niin tiedetään myös yleensä millaisia mahdollisia vuokrakuluja kurssi aiheuttaa ja ketä voidaan kysyä ohjaamaan sitä.

b) Ohjaajat ja kohderyhmä
Ketkä sitoutuvat kurssin vetäjiksi? Yksi henkilö harvemmin riittää edes yhdelle kerralle joten tiimi jossa joillakin voi olla hiukan enemmän kokemusta ja uusia aloittelevia ohjaajia on yleensä loistava ohjausporukka. Myös kurssin kohderyhmä vaikuttaa ohjaajatarpeeseen. Lasten ja nuorten ryhmä tarvitsee hiukan erilaisia ohjaajia kuin pelkästään ryhmä joka koostuu aikuisista. Ja millaisen korvauksen/kiitoksen ohjaajat saavat? Kaikki asiat tulee olla tiedossa kaikilla jo etukäteen.

c) Tarvikkeet
Millaisia tarvikkeita kurssilla tarvitaan? Patruunoita, maalitauluja, vakuutukset, mehuja ja muuta mukavaa. Nämä vaikuttavat myös kustannuksiin joita kurssi vaatii.

d) Hinnoittelu
Yleensä kurssit tuottavat seuralla jotain jolla voidaan kustantaa esimerkiksi seuran jäsenille jotain niin kurssin tuloksen tulisi olla positiivinen. Hyödyntämällä tätä Excel-kaaviota voit laatia kurssistasi hinnoittelun niin yksittäiselle osallistujalle kuin ryhmälle.

2. Ilmoittautumiset Suomisporttiin

Kun alkuvalmistelut ja taustatiedot ovat kunnossa voidaan kurssin ilmoittautuminen laittaa julki niin seuran omiin kanaviin kuin muualle. Jotta kurssi tavoittaa mahdollisimman paljon, kannattaa se lisätä Suomisporttiin jota kautta se on julkisena myös Sporttihaussa. Sporttihaun kautta esim paikkakunnan tarjonta on etsijälle esillä ja ampumaurheilu saa näin myös näkyvyyttä. Tässä ohjeet miten kurssin lisäys Suomisporttiin onnistuu:

Suomisportissa seuran hallintasivuilta voi mm. lisätä tapahtuman. Jotta pääset hallintasivuille sinulla tulee olla seurakäyttäjä oikeudet.

Uuden tapahtuman pääset tekemään ”Luo uusi” kohdasta. Siinä valitset onko kyseessä yksittäinen tapahtuma vai useamman tapahtuman sarja esim viikoittain toistuva.

Kurssin perustiedot täytettyäsi voit julkaista tapahtuman.
Huom. tämä esimerkki on tehty testitilassa, joten näkymä voi oikeassa Suomisportissa olla hiukan eri.

Kun tapahtuma on julkaistu saat siitä linkin jota voit jakaa sähköisesti.

Ilmoittautujalle tapahtuma näyttää tältä.

Ja tarvittaessa SAL:n toimisto auttaa seuraa, otahan tarvittaessa yhteyttä. Lisää Suomisportin ohjeita löydät mm. täältä SAL:n materiaalisalkusta.

3. Markkinointi
Liitto markkinoi niitä syksyn ampumaurheilukouluja ja SAL:n seurojen kursseja jotka löytyvät Suomisportista 1.8.2024. Mutta tämän sähköisen markkinoinnin lisäksi voitte tehdä paljon alueellanne. Esim mainokset yleisissä ilmoituspaikoissa, paikallisen lehden / radion juttu tavoittaa yleensä hyvin sekä Facebookin paikalliset puskaradioryhmät ovat hyviä paikkoja tavoittaa uusia harrastajia. Älkää unohtako myöskään mainostaa asiasta seuranne jäsenten kautta. Mitä useampi alkavasta kurssista puhuu ja sitä mainostaa niin sitä paremmin se tavoittaa kohderyhmänsä.
Tästä linkistä näet myös miten aiemmin seurat ovat markkinoineet toimintaansa.

4. Panostakaa loistavaan ensikohtaamiseen, sen voi tehdä vain kerran!
Infotkaa ilmoittautuneita hyvissä ajoin (toimintaohjeet myös lasten vanhemmille). Mihin ja milloin pitää tulla ja miten harjoitustilaan pääsee, mitä mukaan, keneen pitää ottaa tarvittaessa yhteyttä jne. Ohjauksissa rauhallinen ja selkeä puhe, yksilöllinen ohjaaminen ja huomiointi. Uudet ohjaajat voivat toimia aluksi apuohjaajina ja ottavat vastuuta enemmän toiminnan edetessä.

Ps. Suomen Ampumaurheiluliitolla on tuore monilajisen ampumaurheilukoulun ohjaajakoulutus sekä materiaalit tuntien pitoon. Näitä kannattaa ehdottomasti seuroissa hyödyntää!

Ottakaa yhteyttä näihin liittyen:
Kustaa Ylitalo
Nuoriso- ja koulutuspäällikkö