Kallioinen ja Rehn toisilleen: ”Onnea ensi vuoden kisoihin!”
28.10.2023 klo 06:09

Eetu Kallioinen antoi Olli Rehnille ohjeita, miten skeetissä pääsee alkuun. (Kuvat: Lassi Palo)

”Onnea tulevaan vuoteen ja tärkeisiin kilpailuihin”, Olli Rehn sanoi Eetu Kallioiselle Lopen ampumaradalla torstaina. Suomalaisen ampumaurheilun tähti ei jäänyt sanattomaksi: ”Samoin sinulle!”

”Hyvin meni!”

Olli Rehn oli torstaina presidentinvaalikampanjaansa liittyen Hämeen alueella, ja osana tätä vierailua hän teki noin tunnin mittaisen tutustumiskäynnin Lopen ampumaradalle. Vierailunsa lopuksi Rehn kokeili skeet-ammuntaa Eetu Kallioisen opastuksessa.

Rehn oli ampunut edellisen kerran armeijassa. Lopella alku oli kuitenkin mainio, sillä hän osui heti ensimmäiseen kiekkoonsa. Toinenkin kiekko meni rikki jonkin ajan kuluttua.

– Tämä oli mielenkiintoista, Rehn hymyili, kun ammunta päättyi.

Sitten Rehn ja Kallioinen kättelivät toisiaan.

– Onnea tulevaan vuoteen ja tärkeisiin kilpailuihisi, Rehn sanoi Kallioiselle ja viittasi Pariisin olympialaisiin, joihin Kallioinen on saavuttanut maapaikan.

Kallioinen kuittasi heti:

– Samoin sinulle, hän viittasi presidentinvaaleihin, joissa Rehn on ehdokkaana.

Ampumaurheiluliittoon otettiin alkuviikon aikana yhteyttä Facebookissa olleen Rehnin tapahtumakutsun takia. Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Laurila korosti, että liitto on aktiivinen muun muassa ampumarata-asioissa ja tapaa vaikuttajia säännöllisesti.

Laurila myös totesi, että liitto ei ole asettumassa yhdenkään presidenttiehdokkaan taakse, mutta mielellään tapaa ehdokkaita ja muitakin vaikuttajia voidakseen edistää ampumaurheilun ja ampumaratojen asioita.

– Lopen tapahtuma oli yksi tällainen mahdollisuus eikä se liittynyt puoluepolitiikkaan millään tavalla. Ampumaurheiluliitto oli merkitty kutsuun yhdeksi tapahtuman järjestäjäksi väärinymmärryksen seurauksena.

Laurila ja ympäristöasiantuntija Outi Rekola kertoivatkin Lopen-tilaisuuden aluksi ajankohtaisista asioista – niin liiton toiminnasta, hallitusohjelmaan kirjatuista tavoitteista kuin EU:n kaavailemasta lyijykiellostakin, joka Laurilan mukaan toteutuessaan muuttaisi toimintaa ”merkittävästi”.

Puheenvuoron käyttivät myös Metsästäjäliiton metsästysampumapäällikkö Jussi Partanen, Lopen kunnanjohtaja Mikko Salmela ja Lopen ampumaratayhdistyksen puheenjohtaja Kari Kuparinen.

– Oli erittäin mielenkiintoista kuulla näitä asioita. Toivotan teille kaikille menestystä – myös eurooppalaisessa vaikuttamisessa. Toivottavasti viestinne menevät eteenpäin, jotta ette ole mahdottoman lainsäädännön edessä, Rehn sanoi ja kiitti läsnäolleita mielenkiintoisista puheenvuoroista.