EYL-finaali: Suomelle voitto ja tappio
7.10.2023 klo 19:06
Lassi Palo

Suomi voitti Viron ja hävisi Norjalle, kun nuorten Euroopan liigan finaali jatkui lauantaina Tallinnassa.

Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) järjestämä nuorten Euroopan liigan (EYL) finaali jatkui lauantaina Tallinnassa. Mitaliottelut ammutaan sunnuntaina.

EYL järjestetään nyt 13. kerran, ja siinä kilpaillaan 10m ilmakiväärissä ja ilmapistoolissa. Nuorten liigaan voivat osallistua 14–18-vuotiaat ampumaurheilijat.

Kuten eilen kerrottiin, Suomi kohtasi avauspäivänä ensin Itävallan, joka voitti ottelun 19–5. Toisessa ottelussa vastaan asettui Italia, joka voitti numeroin 14–10.

Suomi kohtasi tänään ensin Viron ja sitten Norjan. Saldona oli voitto ja tappio, sillä Suomi voitti Viron 18–6 ja hävisi Norjalle 4–20. Suomen joukkueessa ampuivat Niko Antila (Härmän Seudun Ampujat), Santeri Kenola (Kankaanpään Ampumaurheilijat), Sonja Myllys (Simpeleen Hahlo) ja Minea Terkola (Salon Seudun Ampujat).

Ilmakiväärin ja -pistoolin kymmenen finaalijoukkuetta oli jaettu kahteen semifinaalilohkoon. Lohkojen joukkueet kilpailivat toisiaan vastaan niin, että jokainen urheilija ampui 30 laukausta (3×10 ls). Voitetusta sarjasta sai kaksi pistettä, ja joukkueen yhteistulos ratkaisi kunkin ottelun voittajan. Lohkojen parhaat etenivät kultamitaliotteluun ja kakkoset pronssimitaliotteluun.

Suomi sijoittui lohkossaan neljänneksi. Ilmakiväärin kultamitaliotteluun pääsivät Unkari ja Norja. Pronssiottelussa ovat Ruotsi ja Italia.

Ilmapistoolin kultamitaliottelussa ovat Italia ja Espanja ja pronssiottelussa Ukraina ja Puola.