Haulikkolajien EM-kilpailut alkavat sunnuntaina Kroatiassa
5.9.2023 klo 08:47

Haulikkolajien EM-kilpailut alkavat sunnuntaina Kroatian Osijekissa. Kisoihin osallistuu kahdeksantoista suomalaisampujaa.

Kahdeksantoista suomalaisampujaa osallistuu sunnuntaina Kroatian Osijekissa alkaviin haulikkolajien EM-kilpailuihin. Suomen joukkueeseen on nimetty kahdeksan ampumaurheilijaa skeetiin ja kymmenen trapiin.

EM-kilpailuissa ammutaan ensin miesten ja naisten skeet ja sitten poikien ja tyttöjen skeet. Skeetin jälkeen on vuorossa trap – ensin pojat ja tytöt ja sitten miehet ja naiset. Viimeinen kilpailupäivä on tiistai 26. syyskuuta.

– Meillä on hyvä ja kilpailukykyinen EM-joukkue matkassa. Ilahduttavaa on etenkin nuorten määrä, sillä pojissa on joukkueet molemmissa lajeissa ja tytöissäkin urheilija sekä skeetiin että trapiin. EM-Osijek on kova koitos, mutta uskon meidän olevan siihen valmiita, Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Ville Häyrinen sanoo.

Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat) oli alun perin nimetty EM-joukkueeseen, mutta Bakun MM-kilpailuissa elokuussa saavutettu maapaikka Pariisin olympialaisiin (2024) muutti suunnitelmia. Kallioisen paikan otti Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet), joka oli lähdössä EM-kisoihin niin sanottuna RPO-ampujana (ranking points only).

Nyt Pesosella, Tommi Takasella ja Timi Vallioniemellä on mahdollisuus tavoitella Osijekissa jaossa olevaa maapaikkaa Pariisiin. Osijekissa on nimittäin jaossa EM-mitalien lisäksi yksi maapaikka Pariisiin kussakin henkilökohtaisessa olympialajissa eli miesten ja naisten skeetissä ja trapissa.

– Lisäksi Ampumaurheiluliiton skeetin päävalmentaja Pietro Genga ja Kallioinen katsoivat, että nyt on aika ottaa pieni huili pitkän ja raskaan kauden jälkeen ja siirtää katse jo ensi vuoteen, Häyrinen kertoo.

Suomella on saavutettuna kaksi maapaikkaa Pariisiin – Kallioisen lisäksi kivääriampuja Aleksi Lepällä (Haminan Ampumaseura).

Haulikkolajien EM-kilpailut (skeet, trap)
8.–27.9. Osijek, Kroatia

Suomen joukkue

Skeet (8)