Juha Hirvi mukana Svinhufvud-lyhytelokuvassa
9.4.2021 klo 16:24

Kuusi kertaa Suomea olympiakisoissa edustanut kilpa-ampuja Juha Hirvi on mukana uudessa lyhytelokuvassa nimeltä ”Mestariampuja P.E. Svinhufvud”.

Juha Hirvi tulee elokuvassa Kotkaniemeen, missä oikeastikin oppaana toimiva Lauri Tiainen ottaa hänet lämpimästi vastaan ja kertoo presidentin harrastuksista mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Lyhytelokuva on kuvattu tammikuussa 2021 Kotkaniemessä. P.E. Svinhufvudin Muistosäätiön tuottaman elokuvan on ohjannut ja kuvannut Jarkko Mikkonen ja käsikirjoituksesta vastaa Kalle Virtapohja.

Elokuva liitrtyy osittain Luumäen Kotkaniemessä viime vuonna avattuun näyttelyyn, joka kertoo toisella tavalla presidentti Svinhufvudin aseharrastuksista. Näyttelyyn voi tutustua myös tänä vuonna, mutta ensi vuodelle on tulossa jo uusi vaihtuva näyttely. Näyttely avataan näillä näkymin 15. toukokuuta.

Tasavallan presidenttinä 1931–1937 toiminut P.E. Svinhufvud oli aikanaan menestyksekäs kilpa-ampuja ja metsästäjä, jolla oli omat ampumaradat niin Kotkaniemessä kuin presidentin kesäasunnolla Kultarannassakin. Hänen ampuma- ja metsästysharrastuksestaan on monia kaskuja, jotka tekivät Ukko Pekasta aikanaan koko kansan rakastaman maanläheisen hahmon.

Suunnittele nyt kesäretki Kotkaniemeen ja tutustu Ukko Pekan ampuma- ja metsästysharrastukseen. Ota yhteyttä: https://www.kotkaniemi.fi/ota-yhteytta/

Lyhytelokuvan voit katsoa täällä.