Suomen maailmancupin avaus vasta Intiassa maaliskuussa
18.2.2021 klo 08:51

Juho Kurki harjoittelemassa Turun maajoukkueleirillä helmikuun 8. päivänä. (Kuva: Lassi Palo)

Vuoden ensimmäinen ampumaurheilun maailmancup alkaa ensi viikolla Egyptin Kairossa, mutta suomalaisia ei ole siellä mukana. Juho Kurki osallistuu ainoana suomalaisena Intian maailmancupiin, joka on vuorossa maaliskuussa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancup-kausi alkaa ensi maanantaina Egyptin Kairossa. Siellä kilpaillaan haulikkolajeissa eli skeetissä ja trapissa. Kairossa kilpailee 226 urheiluampujaa, jotka edustavat 34 maata. Suomalaisia ei ole mukana.

– Koronapandemia on sekoittanut maajoukkueiden harjoittelua ja etenkin haulikkolajien harjoituskauden ulkomaanleiritystä. Näin ollen teimme yhdessä päätöksen päävalmentajien kanssa, ettei lähdetä suoraan mc-kisaan, vaan pohjalle tarvitaan laadukasta ja pitkäjänteistä harjoittelua. Viikottain käymme läpi ja selvitämme mahdollisuuksia terveysturvalliseen leiritykseen niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, sanoo Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Henna Torpo.

Skeet-maajoukkue on päässyt leireilemään uuden päävalmentajan eli italialaisen Pietro Gengan johdolla kertaalleen sekä Suomessa että Italiassa. Seuraava leiritys alkaa lähiviikkoina Italiassa.

– Trapin A-maajoukkueen osalta päävalmentaja (Kari Kopra) tarkastelee tilannetta ja mahdollisuuksia leiritykseen ulkomailla, kotimaassa toimintaa jo on. Osa trap-ampujistamme on käynyt omatoimisesti ulkomailla leireilemässä jo alkuvuodesta, ja tavoitteena on maajoukkuejohtoisesti päästä pian ulkomaille, jos se turvallisesti voidaan toteuttaa, Torpo sanoo.

– Omasta arkiharjoittelustaan jokaisella urheilijalla ja hänen henkilökohtaisella valmentajallaan on vastuu, kuten aina. Koronapandemia haastaa urheilijoidemme harjoittelua, mutta poikkeuksellisesta ja hankalastakin ajasta huolimatta treeniä – niin laji- kuin oheisharjoitteluakin – täytyy sinnikkäästi tehdä päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Laakereilleen ei auta jäädä lepäämään.

Intian Delhissä järjestetään maaliskuussa vuoden toinen maailmancup. Siellä kilpaillaan kivääri-, pistooli- ja haulikkolajeissa. Ainoa Delhiin lähtevä suomalainen on kivääriampuja Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat). Kauden kolmas maailmancup järjestetään huhtikuussa Etelä-Korean Changwonissa, missä ammutaan myös kaikki kolme lajia.

Torpo kertoo, että Changwonin maailmancupin osalta jouduttiin puntaroimaan osallistumista vakavasti, sillä osallistumisen edellytyksenä on kaikille urheilijoille neljäntoista vuorokauden karanteeni Etelä-Koreassa.

– Näin ollen olemme päätyneet valmennusjohdon kesken yhteisymmärryksessä siihen, ettei Changwoniin lähdetä liittojohtoisesti. Myös urheilijoita ja heidän tahtotilaansa kuunneltiin asian suhteen. Panostetaan Korea-karanteenin sijaan siihen, että maajoukkueet pääsisivät laadukkaasti harjoittelemaan kohti kevään ja kesän tärkeitä kilpailuja.

Suomalaisia haulikkoampujia osallistuu Kyproksella huhtikuussa järjestettävään GP-kilpailuun.

Jos koronaviruspandemia ei muuta suunnitelmia, Kroatian Osijekissa touko-kesäkuussa pidettävissä 25/50/300m lajien sekä haulikkolajien EM-kilpailuissa on jaossa kaikkiaan kymmenen maapaikkaa Tokioon: kivääri- ja pistoolilajeissa sekä trapissa kussakin yksi paikka ja skeetissä kaksi paikkaa (miehet ja naiset).

Osijekissa kilpaillaan myös ilmakiväärin ja -pistoolin EM-mitaleista. Ilma-aseiden EM-kilpailut piti järjestää Lohjan Kisakalliossa helmi-maaliskuussa, mutta ne peruttiin koronaviruspandemian takia. Osijekissa on tarkoitus jakaa Kisakalliossa jakamatta jääneet kuusi olympiapaikkaa: kaksi paikkaa sekä miesten että naisten ilmakiväärissä ja yksi paikka sekä miesten että naisten ilmapistoolissa.

Euroopan ampumaurheiluliitto (ESC) on Kisakallion EM-kisojen peruuntumiseen liittyen päättänyt, että juniorit voivat Osijekissa poikkeuksellisesti ampua myös aikuisten sarjoissa ja olympiapaikoista.

EM-Osijekin kisapäivät ovat 20.5.-6.6. Tokion olympialaisten ampumaurheilussa kilpaillaan 23.7.-3.8.

ISSF:n maailmancupin ohjelma 2021

Haulikko: 22.2.-5.3. Kairo, Egypti