Ilma-aseiden EM-kilpailut ja haulikon maailmancup alkavat tällä viikolla
28.2.2011 klo 12:00

Lahden Ampumaseuraa edustava Hanna Etula edustaa Suomea torstaina Italian Bresciassa alkavissa ilma-aseiden EM-kilpailuissa. Kuva: Lassi Palo

Tällä viikolla alkavat ilma-aseiden EM-kilpailut Italiassa ja haulikon maailmancup Chilessä. Suomen Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Jari Karinkanta pitää suomalaisampujien olympiatavoitetta Lontooseen 2012 kovana mutta realistisena.

Suomen Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Jari Karinkanta pitää asetettua olympiatavoitetta Lontooseen 2012 kovana mutta realistisena.

‒ Tavattuani kaikki maajoukkueemme tositoimissa ja tutustuttuani urheilijoihin uskon täysin siihen, että meillä on kaikissa lajiryhmissä erittäin hyvät mahdollisuudet saavuttaa olympiapaikkoja Lontooseen. Meillä on 14-15 urheilijaa, jotka omaavat sellaisen potentiaalin, jotta he voivat tosissaan tavoitella paikkaa Lontoon olympialaisten kisakoneeseen. Tavoitteena on saada heistä kahdeksan tai yhdeksän kisoihin. Se on kova mutta realistinen tavoite, Karinkanta sanoo.

On enää muutamia päiviä aikaa maailmancup-kauden alkuun ja ilma-aseiden EM-kisoihin, joissa luodaan suuntaviivoja tulevalle kaudelle. Chilen Conceptionissa alkaa torstaina haulikkolajien maailmancup, ja samana päivänä alkavat Italian Bresciassa ilma-aseiden EM-kilpailut, joihin osallistuu noin 800 urheilijaa 49 maasta. Bresciassa ei jaeta olympiapaikkoja.

‒ Tuleva kevät ja kesä tulevat olemaan edustusampujillamme työntäyteisiä, sillä Lontoon olympiakisojen paikoista jaetaan pääosa silloin. Viimeiset ilma-asepaikat jaetaan omissa EM-kisoissa helmikuussa 2012 Vierumäellä, ja ne tulevat olemaan yksi ensi vuoden merkittävimmistä urheilutapahtumista Suomessa, Karinkanta sanoo.

Kauden huipennuksena ovat kaikkien lajien EM-kilpailut Belgradissa elokuun alussa. Ne tulevat olemaan erityisen merkitykselliset niin suomalaisille kuin muidenkin Euroopan maiden ampujille, koska niissä on jaossa vielä useita kisalippuja Lontooseen.

‒ Meidän urheilijoidemme tulee valmistautua tähän tapahtumaan erittäin huolellisesti sekä suunnitella valmennus ja viimeistelyleirit niin, että olemme siellä huippukunnossa. Oleellista on myös se, kuinka eurooppalaisampujat onnistuvat maailmancupin kisoissa, koska maapaikkojen määrä on rajoitettu (2/maa/laji pl. naisten haulikkolajit), joten paikan voi saada EM-kisoissa myös hyvällä peruskisan tuloksella.

Suomella on toistaiseksi yksi paikka hankittuna Lontooseen, kun Mira Suhonen sijoittui viime elokuussa Münchenin MM-kilpailujen ilmapistoolissa viidenneksi.

TAPAHTUMAT ENNEN LONTOON OLYMPIALAISIA

1.-6.3. Ilma-aseiden EM-kilpailut (Brescia, Italia)
1.-9.3. Maailmancup/haulikkolajit (Conception, Chile)
19.-20.3. Ilma-aseiden SM kilpailut (Vierumäki)
21.-30.3. Maailmancup/kaikki lajit (Sydney, Australia)
11.-20.4. Maailmancup/kivääri ja pistooli (Changwon, Etelä-Korea)
19.-28.4. Maailmancup/haulikkolajit (Peking, Kiina)
14.-22.5. Maailmancup/kivääri ja pistooli (Fort Benning, USA)
16.-23.6. Maailmancup/kivääri ja pistooli (München, Saksa)
7.-15.7. Maailmancup/haulikkolajit (Maribor, Slovenia)
31.7.-14.8. EM-kilpailut/kaikki lajit (Belgrad, Serbia)
3.-12.9. MM-kilpailut/haulikkolajit (Belgrad, Serbia)
2.-9.10. Maailmancupin finaali/haulikkolajit (Kairo, Egypti)

14.-20.2. Ilma-aseiden EM-kilpailut (Vierumäki)
27.7.-6.8. Olympialaiset (Lontoo, Englanti)
Avoin Maailmancupit

Maapaikkojen jako 2011-1

Kivääri
Neljä paikkaa ruutilajeissa (EM-kisat), pl. miesten 60 ls makuu (3 paikkaa)
Kaksi paikkaa ruutilajeissa /MC-kisa
Kolme paikkaa ilma-aseissa/MC-kisa ja neljä paikkaa Vierumäen EM-kisoissa

Pistooli
Kolme paikkaa miesten vapaapistoolissa ja naisten urheilupistoolissa (EM-kisat)
Kaksi paikkaa olympiapistooli (EM-kisat)
Kaksi paikkaa ruutilajeilla/MC-kisa
Kolme paikkaa ilma-aseilla/MC-kisa
Vierumäen EM-kisoissa jaossa neljä paikkaa

Haulikko
Viisi paikkaa EM-kisoissa (M skeet ja trap)
Yksi paikka EM-kisoissa (N skeet ja trap sekä M 2-trap)
Yksi paikka MM-kisoissa (kaikki lajit)
Kaksi paikkaa/MC-kisa

Maksimissaan kaksi urheilijaa/laji/maa, pl. naisten skeet ja trap, joissa yksi paikka/laji/maa.

Suomen joukkueet

Ilma-aseiden EM-kilpailut (Brescia, Italia) 1.-6.3.

Kiväärilajit (10 urheilijaa)
Miehet: Henri Häkkinen (Joensuun Ampujat)
Naiset: Hanna Etula (Lahden Ampumaseura), Marjo Yli-Kiikka (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura), Pauliina Frilander (Pieksämäen Seudun Ampujat). Varalla: Tiia Törmälä (Kankaanpään Ampujat)
Pojat: Juho Kurki (Kankaanpään Ampujat), Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat), Anton Aprelev (Raseborgs Skyttar). Varalla: Henri Törmälä (Sotkamon Ampujat)
Tytöt: Riikka Parviainen (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura), Marika Oikarinen (Koillis-Lapin Ampujat), Elin Liewendahl (Ålands Sportskytteförening)

Liikkuvan maalin lajit (6 urheilijaa)
Miehet: Tomi-Pekka Heikkilä (Kymppi-64, Kangasala), Krister Holmberg (Raseborgs Skyttar)
Pojat: Sami Heikkilä (Kymppi-64), Jani Suoranta (Kymppi-64), Mika Heikkilä (Kymppi-64)
Tytöt: Micaela Qvarnström (Raseborgs Skyttar)

Pistoolilajit (7 urheilijaa)
Miehet: Kai Jahnsson (Poliisien Ampumaseura), Teemu Tiainen (Poliisien Ampumaseura), Henry Rutanen (Ylivieskan Kuula)
Naiset: Mira Suhonen (Kuortaneen Kunto), Karoliina Helle (Salon Seudun Ampujat), Anette Källi (Lehtimäen Ampujat)
Tytöt: Tiina Jänkälä (Sodankylän Ampujat)

Maailmancup/haulikkolajit (Conception, Chile) 1.-9.3.

Trap (3 urheilijaa)
Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Noora Antikainen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Ari Jokinen (Lahden Ampumaseura)