Vierumäki on viimeisiä virityksiä vaille valmis ilma-aseiden EM-kilpailuja varten
12.2.2012 klo 12:00

Vierumäki on viimeisiä tarkistuksia ja virityksiä vaille valmis, kun ilma-aseiden EM-kilpailujen alkuun on enää muutama päivä.

– Olisimme henkisesti valmiita aloittamaan vaikka heti, mutta fyysisesti emme vielä. Viimeiset tauluasetukset tehdään maanantaina, jolloin on myös tekninen tarkastus. Kun saamme virallisen hyväksynnän radalle, on meillä käytännössä lupa aloittaa kilpailut, EM-kilpailujen johtaja Marko Leppä sanoo.

EM-kilpailujen tekninen delegaatti on ruotsalainen Kerstin Bodin, joka aloittaa tarkistuskierroksensa huomenna kello 15. Kisojen avajaiset järjestetään keskiviikkona 15. helmikuuta.

– Alamme siis olla viimeisiä hienosäätöjä vaille valmiita, Leppä sanoi levollisin mielin sunnuntaina Vierumäki Areenalla.

Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Vierumäellä 14.-20. helmikuuta. Kisoissa kilpaillaan ilmapistoolin, ilmakiväärin ja liikkuvan maalin lajeissa. Sarjat ovat miehet, naiset, pojat ja tytöt. Ilmakiväärin ja -pistoolin peruskilpailut ammutaan Vierumäki Areenalla. Kaikki finaalit ja liikkuvan maalin kilpailut ammutaan Heinola Final Arenalla. Vierumäen tennishallista tehdään näyttävä areena, johon sijoitetaan kahdeksan finaalipaikkaa ja lähes 600 katsojan katsomo.

Vierumäellä on tehty töitä koko viikonlopun ajan. Tilojen päävastaava eli Chief of Venue on hallimestari Tuomo Kamppinen, joka vakuuttaa, että kaikki on kunnossa, kun Bodin aloittaa tarkastuksensa.

– Olen viimeksi kuluneen viikon ajan aamuisin miettinyt olenko unohtanut jotain. Se on onneksi vain tunne, sillä kaiken pitäisi olla ok. Ennen avajaisia on jäljellä viime hetkien ”vääntöä” ja säätämistä, Kamppinen sanoo.

Kamppisen mielestä ilma-aseiden SM-kilpailut oli hyvä järjestää samassa paikassa kuukausi sitten, ikään kuin EM-kilpailujen esikisoina.

– Niiden jälkeen tiesi, mitä voi nyt tehdä toisin.

Johanna Skyttä on toiminut Vierumäen linkkinä Ampumaurheiluliiton suuntaan tilavarauksissa, majoituksissa ja ruokailuissa sekä jakanut tietoa omalle organisaatiolleen kisajärjestelyistä.

– Kisaurakkani alkoi heti, kun tieto kisoista tuli meille. Aktiivista aikaa on eletty viime keväästä lähtien. Tämä on ollut ihana prosessi, vaikka töitä on ollut paljon. Saan uutta virtaa siitä, kun näen tapahtuman etenevän ja tapaan kisoja tekeviä ja kisoihin tulevia ihmisiä, Skyttä sanoo.

– Osaan myös asennoitua niin, että säädön määrä on vakio. En enää hätkähdä jokaista asiaa, vaan luotan siihen, että kaikki hoituu. Ensimmäiset kisapäivät ovat aina hektisiä ennen kuin asiakkaat ”oppivat talon tavoille” ja huomaavat miten päivärutiinit menevät. Ja muutaman päivän kuluttua he sitten alkavatkin jo touhottaa kotiinlähtöä, Skyttä naurahtaa.

Viikonlopun EM-talkoissa ovat olleet mukana Eero Markkanen ja Tiina Aalto. Mäntsäläläinen Markkanen saapui Vierumäki Areenalle perjantai-iltana.

– Lähden kotiin sunnuntaina, mutta palaan Vierumäelle tiistaina, ja sitten olen kisatoimistossa töissä kisojen loppuun asti, pistoolilajeja harrastava Markkanen kertoi.

Helsinkiläinen Aalto aloitti kisaurakkansa jo perjantaiaamuna Ampumaurheiluliiton toimistossa. Hän pakkasi tavaroita koko päivän ajan, ja työ jatkui kisapaikalla pitkälle iltaan asti. Myös hän palasi sunnuntaina pariksi päiväksi kotiin ennen kuin tulee takaisin kisapaikalle keskiviikkona.

Ampumaurheilu on myös Aallolle varsin tuttu laji, sillä hän on liikkuvan maalin tuore Suomen mestari. Hän voitti kuukausi sitten normaalijuoksujen kultaa sarjassa N50. Hänen tuloksensa oli 313.

EM-kisafaktaa

Ampumaurheiluliitto on nimennyt 32 urheilijaa EM-kilpailuihin. Valmennuksen johtaja Jari Karinkanta odottaa kisoista suomalaisille 2-3 olympiamaapaikkaa lisää ja 8-9 mitalia. Suomen EM-joukkueessa ovat mukana Lontoossa järjestettäviin olympialaisiin jo valitut Kai Jahnsson, Mira Suhonen ja Marjo Yli-Kiikka. Neljäs Lontooseen nimetty suomalainen ampumaurheilija on Satu Mäkelä-Nummela, haulikko/trap.

EM-kilpailuissa ovat jaossa viimeiset kuusitoista olympiamaapaikkaa (neljä kussakin neljässä lajissa).

Ilma-aseiden EM-kilpailujen avajaiset järjestetään Heinola Final Arenalla keskiviikkona eli 15. helmikuuta kello 19.

EM-kilpailuihin osallistuu 594 urheilijaa 45 maasta. Kisoissa on yhteensä 654 starttia eri sarjoissa. Järjestelytoimikunnan puheenjohtajana toimii Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Mikko Nordquist, ja kisojen suojelija on pääministeri Jyrki Katainen.

Yle televisioi kaikki finaalit. Kilpailujen online-tulosseuranta löytyy osoitteesta http://results.sius.com/. Kisojen aikataulun ja muuta tietoa kisoista löydät osoitteesta www.echfinland2012.fi.