Grande Finale -viikonloppu alkoi: ”Kannustava sana kaverille!”
26.10.2024 klo 10:07

Vuoden parhaiden palkinnot jaetaan klo 16 alkavassa Grande finale -gaalassa. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton perinteinen Grande Finale -viikonloppu alkoi lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa.

Lajiparlamentit ja Grande Finale -tapahtuma järjestetään Kisakallion urheiluopistossa nyt kymmenennen kerran. Edellisten vuosien tavoin – pois lukien koronavuodet – opistolla liikkuu viikonlopun aikana runsaat sata ampumaurheilusta innostunutta henkilöä.

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Laurila muistutti avauspuheenvuoronsa aluksi muutamasta tärkeästä ajankohtaisesta asiasta: urheilijavaliokuntaan kaivataan ehdokkaita, aselainsäädäntöön tulee muutoksia ja kilpailunjärjestäjien koulutus järjestetään ensi vuonna. Hän myös muistutti, että lajien viestintä on yhteinen ponnistus, jotta laji saisi nykyistä enemmän näkyvyyttä.

Laurila nosti esiin Ampumaurheiluliiton vastuullisuusohjelman ja sieltä erityisesti turvallisen toimintaympäristön.

– Tähän liittyen Ampumaurheiluliitto nimeää tänä vuonna ensimmäisen kerran Vuoden tsempparin. Saimme 47 ehdotusta, jotka alkavat näkyä liiton somessa. Kannustamme näin entistä positiivisempaan ilmapiiriin, jossa jokaista arvostetaan. Aloitamme myös kampanjan teemalla ”kannustava sana kaverille”. Sillä pyritään positiiviseen ilmapiiriin, jossa kaikilla on mukava olla ja harrastuspaikka on turvallinen, Laurila sanoi.

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Ville Häyrinen sanoi pian päättyvän vuoden yhteenvedossaan, että vuosi on ollut monivaiheinen ja tapahtumarikas.

– Kaikilla lajiryhmillä on ollut arvokisoja, ja kilpailuja on ollut koko vuoden ajan. Menestystä on tullut – viimeksi nuorten MM-kilpailuissa Perussa. Tie kohti Pariisin olympialaisia oli hyvä, mutta kisat eivät lopulta menneet aivan tavoitteiden mukaisesti. Siihen olen tyytyväinen, että meillä oli olympialaisissa kolme ampumaurheilijaa, joista jokaisesta olen ylpeä, Häyrinen sanoi.

– Syksyn aikana on mennyt paljon aikaa valmentajavalintoihin. ”Paketti” alkaa olla nyt kasassa, ja viimeisetkin valmentajanimet julkistetaan lähiaikoina. Meillä on ammattitaitoinen huippuvalmentajaporukka.

Kisatahti jatkuu tiiviinä myös tulevina vuosina. Esimerkiksi Limingassa sijaitsevalla Ruutikankaan ampumaradalla järjestetään elokuussa siluetin ja kasa-ammunnan EM-kilpailut ja vuonna 2027 kiväärin, pistoolin, haulikon ja liikkuvan maalin EM-kilpailut.

Ampumaurheiluliiton liittokokous järjestetään Kisakalliossa sunnuntaina. Se alkaa klo 13.

Iltapäivällä ovat vuorossa lajiparlamentit, ja Ampumaurheiluliiton vuoden parhaat palkitaan kello 16.00 alkavassa Grande Finale -gaalassa.