Vesa Nissinen kävi Saksassa oikeuden kuultavana
27.9.2024 klo 10:08
Lassi Palo

Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen kävi keskiviikkona oikeuden kuultavana Saksan Frankfurtissa.

Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) puheenjohtajana toimiva Alexander Ratner haastoi aiemmin tänä vuonna Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) oikeuteen kunnianloukkaustyyppisillä perusteilla sen jälkeen, kun SAL oli toimittanut pyynnön luottamusäänestyksen lisäämisestä ESC:n yleiskokouksen asialistalle. Kokous pidettiin viime vuoden lokakuussa.

Ratner on haastanut SAL:n lisäksi oikeuteen myös Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) puheenjohtajan Luciano Rossin ja Italian ampumaurheiluliiton. Venäläissyntyinen Ratner hakee 100 000 euron vahingonkorvauksia.

Oikeutta käydään Saksassa. SAL:n puheenjohtaja Vesa Nissinen kävi keskiviikkona Frankfurtissa oikeuden kuultavana. Kuultavana oli myös Rossi.

Oikeuden käsittely keskittyi käytännössä siihen, mikä oli juuri Rossin rooli kesän 2023 prosessissa ja kuka oli käytännössä kirjoittanut nimettömästi levitetyt tausta-aineistot. Iltapäivän aikana kuultiin myös kahta todistajaa asiassa: Moldovan Ampumaurheiluliiton puheenjohtajaa Anatoli Scacodupia ja ISSF:n entistä pääsihteeriä Willi Grilliä.

Suomen roolista prosessissa osana Pohjoismaista ampumayhteisöä ei käsittelyn perusteella jäänyt epäselvyyttä. Grill puolestaan todisti voimakkaasti Rossia vastaan, mutta jo oikeudenkäynnissä hänen lausunnossaan todettiin ristiriitaisuuksia. Käsittely jatkuu marraskuussa.

Italialainen Rossi valittiin ISSF:n puheenjohtajaksi runsaat kaksi vuotta sitten. Hän voitti äänestyksessä venäläisen Vladimir Lisinin. Ratner toimi Lisinin aikana myös ISSF:n pääsihteerinä. Ratner viittasi haastehakemuksessaan muun muassa siihen, että hänen väitetään vaikeuttaneen ISSF:n päivittäisten toimintojen siirtämistä uuden puheenjohtajan alaisuuteen.

Ratner ei myöskään katso loukanneen uskollisuuttaan ISSF:lle ”esitellessään puheenjohtajaehdokkaita” ESC:n verkkosivuilla vuoden 2022 marraskuussa. Hän muun muassa kritisoi voimakkaasti Rossia.