Heinolaan siluetin MM-kilpailut 2026
4.9.2024 klo 07:11

HeiA:n seura-aktiivit odottavat jo MM-kilpailua.

Heinolan Ampujat on saanut järjestettäväkseen vuoden 2026 siluetin MM-kilpailut.

Teksti & kuva: Ville Häyrinen

International Metallic Silhouette Shooting Association (IMSSU) on myöntänyt vuoden 2026 MM-kilpailut Heinolan Ampujille.

Heinolassa on aiemmin pidetty EM-kilpailut vuonna 2011 ja MM-kilpailut 2008 ja järjestetty useita lajin SM-kilpailuja vuosien varrella.

– Heinolan radat ovat jo pääosin kisakunnossa, mutta toki MM-kisaa varten pitää edelleen jatkaa ratojen kunnostusta ja parantamista, seuran puheenjohtaja Jari Pekkola kertoo.

– Kahden vuoden kuluttua nähdään varmasti hienot kansainväliset kilpailut hyvissä olosuhteissa. Kilpailujen hakeminen oli helppo päätös, koska radat ovat jo olemassa, eikä uutta rakennuskantaa enää juuri vaadita, mutta toki parannettavaa riittää aina. Lisäksi meille on tarjottu ensi kesäksi Pohjoismaiden mestaruuskisaa, joka toimisi samalla MM-kilpailujen esikisana.

Nyt myönnetyt MM-kilpailut osaltaan kertovat paitsi lajin hyvistä olosuhteista Heinolassa myös seuran pitkäjänteisestä työstä kisajärjestäjänä.

– Heinolan kaupunki haluaa omalta osaltaan olla edesauttamassa kisojen onnistumista ja sitä, että kisavierailla olisi mahdollisimman onnistunut vierailu Heinolassa, Heinolan kaupungin tapahtumatuottaja Ossi Arvela toteaa.

Siluettiammunnassa ampumaetäisyydet vaihtelevat 25–500m välillä lajista ja käytettävästä aseesta riippuen. MM-kilpailuissa ammutaan niin pistoolein, kiväärein kuin pienoiskiväärein. Lisäksi luvassa on avokivääri eli pienoiskivääri avotähtäimin. MM-kilpailuissa ammutaan myös ilmapistooli ja ilmakivääri.

Kilpailun johtajana toimii Ampumaurheiluliiton siluettijaoston jäsen ja lajin maailmanmestari, lahtelainen Sami Mäkelä.

– Realistinen toiveemme on, että mukana on noin kaksitoista maata ja sata kilpailijaa. Koska lajissa on tyypillistä, että jokainen ampuu useita lajeja, kertyy kisasuorituksia tapahtuman aikana yli 800, Mäkelä sanoo.

HeiA hakee myös yhteistyökumppaneita tarjoamaan muun muassa monipuoliset ruokailu- ja majoituspalvelut kisojen ajaksi sekä tarjoaa paikkakunnan urheilu- ja muille harrastusseuroille mahdollisuutta tulla mukaan kisajärjestelyihin. Esimerkiksi maalikuvien nostaminen sarjojen välissä vaatii väkeä.

– Mukaan lähteville seuroille olemme valmistautuneet maksamaan korvauksen työpanoksesta. Aiemmissa kisoissamme tämä malli on todettu toimivaksi ja koko Heinolan seurakenttää hyödyttäväksi. Pienelle ampumaseuralle tämä on iso mahdollisuus, mutta toki pitää myös tiedostaa sudenkuopat. Heinolan Ampujat järjestää kilpailun itse, omalla riskillään myös taloudellisesti. Se on tiedossa ja tulee huomioida kaikessa tekemisessä, mutta uskon, että lopputulema on myös tältä osin meille positiivinen, Pekkola sanoo.