Kultahippufinaali Mikkelissä: Aurinkoa, iloisia ilmeitä ja keskittyneitä suorituksia
17.8.2024 klo 22:38

Keskittymistä ruutiaseiden Kultahippufinaalissa. (Kuvat: Kustaa Ylitalo)

Mikkelin Ampujat (MA) järjesti lauantaina ruutiaseiden Kultahippufinaalin Kyrönpellon ampumaradalla. Kilpailulajit ja -sarjat olivat: 25m pistooli 12T ja 14VT ja 50m kivääri 10T, 12T ja 14T. Kiväärikilpailu ammuttiin Megalinkin elektronisiin taululaitteisiin.

Kultahippufinaaliin osallistui 63 lasta ja nuorta, jotka edustivat kaikkiaan viisitoista seuraa. Joukkuekilpailuissa ampui yhteensä 18 joukkuetta. Ampumaurheilun alle 15-vuotiaiden seuratoimintaa kutsutaan Kultahipputoiminnaksi.

Yksi kilpailuun osallistuneista nuorista oli Peetu Rantanen (Kankaanpään Ampumaurheilijat), joka sanoi, että kisat ovat menneet ihan hyvin ja että hän teki uuden ennätyksensä. vaikka vähän jännitti. Hän sai hopeaa kiväärin 50m 10T-sarjassa. Peetu osallistui Kultahippufinaaliin nyt kolmannen kerran.

Peetu ja Joona Rantanen.

Peetulla oli kisoissa mukana myös isoveli Joona ja isosisko Milja, jotka ampuivat kiväärin 14T-sarjassa.

Mikkelin kilpailunjohtajana toimi Johanna Rantalainen, jolle kyseinen tehtävä oli uusi.

– Olen ollut aiemmin ammunnan johtajana, mutta en koskaan koko kilpailun johtajana.

Rantalaisen mukaan kilpailut sujuivat hyvin ilman ongelmia.

– Paitsi, että kilpailun johtaja törmäsi lipputankoon, hän sanoi ja nauroi äänekkäästi päälle.

Ampumaurheiluliiton nuorisopäällikkö Kustaa Ylitalon mukaan naurua ja iloa kisa-alueella riitti runsain mitoin ilman lipputankoihin törmäilemisestäkin. Totisesta kilpailemisesta huolimatta tunnelma kisa-alueella oli Ylitalon mukaan rento ja iloinen, kuten lasten ja nuorten urheilussa kuuluukin.

– Tällaiset kisat, joissa nuoret pääsevät testaamaan omaa tasoaan kannustavassa ja iloisessa ilmapiirissä ja viettämään aikaa yhdessä, ovat erinomainen tapa lisätä lasten ja nuoren motivaatiota ja pitää heidät lajin ja urheilun parissa pidempään, Ylitalo sanoi.

Tänä vuonna kisoissa oli mukavasti huomioitu yleisön ja kilpailijoiden viihtyvyys myös ampumasuoritusten välissä. Pomppulinna, simulaattoriammunta ja kisakanttiinin mainiot tarjoilut yhdistettynä aurinkoiseen säähän lisäsivät kisavieraiden viihtyvyyttä.

Mukavana bonuksena kaikille kilpailijoille jaettiin palkintojenjaon yhteydessä Mikkelin Ampujien ja seuran yhteistyökumppaneiden lahjoittamat arpajaispalkinnot. Joukkuekisassa kolmelle parhaalle joukkueelle jaettiin Suomen Ampumaurheiluliiton ja Lapuan lahjoittamia patruunoita.

Ruutiaseiden Kultahippufinaali järjestetään myös ensi vuonna Mikkelissä.

Seuraavat ilma-aseiden Kultahippufinaalit järjestetään puolestaan huhtikuun puolivälissä Kauhajoella.

Ruutifinaalien tulokset löytyvät kilpailusivustolta: