Practicalin MM-kultamitalisti Sami Hautamäki: ”Toiveiden täyttymys!”
10.8.2024 klo 21:51

Maailmanmestari Sami Hautamäki. (Kuvat: Lassi Palo)

Kivääripracticalin MM-kilpailut päättyivät suomalaisten mitalijuhliin lauantaina Oulu-hallissa järjestetyssä palkintogaalassa.

Kivääripracticalin MM-kilpailut olivat Limingassa sijaitsevan Ruutikankaan ampumaurheilukeskuksen ensimmäinen iso kansainvälinen tapahtuma ja samalla ensimmäinen kerta, kun Suomessa järjestettiin practical-ammunnan MM-kilpailut.

Kilpailunjohtaja Petteri Aro.

Tapahtumaan osallistui ennätykselliset 700 kilpailijaa 36 maasta. Kaikkiaan siihen osallistui 880 ihmistä. Kilpailut olivat järjestyksessään kolmannet. Kilpailunjohtajana toimineen Petteri Aron mukaan ne olivat järjestelyjen osalta yksi suomalaisen ampumaurheilun historian suurimmista kisaprojekteista.

Kuten ennen MM-kilpailuja useasti todettiin, Ruutikankaan upeassa ampumaurheilukeskuksessa ratkottiin suomalaisen practicalin paraatilajin MM-tittelit. Todellakin, sillä Suomi saavutti kaikkiaan 26 mitalia – kaksitoista kultaa, seitsemän hopeaa ja seitsemän pronssia.

Sami Hautamäki voitti Standard-luokan maailmanmestaruuden. Heikki Tikkanen sai hopeaa. Open-luokassa Raine Peltokoski sijoittui kolmanneksi.

Alajärveläinen Hautamäki, 51, sanoi, että MM-kultamitali ”maistuu todella hyvältä”.

– Se oli palkinto kovasta työstä. Kaksi ensimmäistä päivää onnistui minulta todella hyvin, ja sain sellaisen 160 pisteen kaulan kilpakumppaneihin. Kolmen viimeisen päivän ajan pyrin pitämään eron ilman suurempia riskejä.

Hautamäki sanoi lähteneensä voittamaan kilpailua:

– Tarkoituksenani oli uusia mestaruus eli kilpailu meni todella hyvin nappiin. Sääkin suosi niin, ettei sadetta ollut. Tuulta oli perjantaina pitkillä asemilla eli kahdella viimeisellä rastilla. Se vaikeutti, ja kun piti pelata ikään kuin varman päälle, se teki siitä vieläkin jännittävämpää, Hautamäki hymyili lauantaina yleisölle järjestetyn näytösluonteisen shoot off -kilpailun jälkeen.

– Minulla oli 160 pisteen johto, mutta jaossa oli vielä 300 pistettä. Mikään ei siis vielä ollut varmaa. Onnistuin lopulta hyvin, ja sain tarvittavan määrän pisteitä. Kun lähdin ampumaan pitkää 29-stagea, mietin, että täytyy keskittyä osumiseen eikä niinkään miettiä aikaa. Osumat oli vain saatava. Tuuli tuli oikealta ja oli puuskittaista. Piti ampua tuuleen, ja se näytti tuottavan tulosta, kokenut ja menestynyt ampumaurheilija kertasi kilpailuaan. Patruunavalinnatkin osuivat ”nappiin”.

Seuraavaksi Hautamäkeä ”polttelevat” ensi vuonna Tshekissä järjestettävät pienoiskiväärin MM-kilpailut.

– Päätöksiä en ole vielä tehnyt. Mutta ei tätä tähän vielä voi jättää, parinkymmenen vuoden ajan kilpaillut Hautamäki nauroi.

Hautamäki sijoittui Moskovassa vuonna 2017 järjestetyissä kivääripracticalin MM-kilpailuissa toiseksi. Nyt on tullut kaksi kultamitalia peräkkäin. Ensimmäinen tuli Ruotsissa 2019.

– Kisaviikko oli hektinen. Maanantaista lähtien tämä on ollut yhtä ampumista, aseen huoltoa ja puhdistusta ja valmistautumista seuraavaan päivään. Nyt on pidettävä pieni ”breikki” ja käytävä vähän metsästämässä ja rauhoittumassa. Sitten pitäisikin alkaa treenata MM-Tshekkiä varten, jos niihin kisoihin päätän lähteä. Minua kiinnostaa ampua pienoiskivääriä rautatähtäinluokassa.

Hautamäelle menestyminen Ruutikankaan MM-kotikisoissa oli ”toiveiden täyttymys”:

– Olen tehnyt paljon töitä, ei tämä ilmaiseksi tullut. Se vaati paljon aikaa ja rahallista panostusta. Ratapäiviä tulee vuodessa noin 140. Niiden lisäksi tulevat vielä kaikki muut asiat, kuten muu fyysinen harjoittelu sekä patruunoiden lataaminen talvisin ja kalustohuolto.

Kivääripracticalin MM-kilpailujen ensimmäinen kilpailupäivä oli 4. elokuuta, ja voittajat palkittiin juhlavassa palkintogaalassa Oulu-hallissa lauantaina 10. elokuuta. Tervehdyspuheen pitivät kansanedustaja Juha Hänninen (kok) ja Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen. Aro kiitti omassa puheenvuorossaan vapaaehtoisten työpanosta. Kisojen nuorin osanottaja oli 12-vuotias ja vanhin – tai kokenein – 79-vuotias.

Kansainvälinen practical-ammunnan kattojärjestö IPSC valitsi vuoden 2021 joulukuussa Suomen vuoden 2024 kivääripracticalin MM-kilpailujen järjestäjäksi. Kilpailunjohtaja Petteri Aron mukaan tämä oli ”koko Suomen ampumaurheilulle sulka hattuun”.

Aro sanoi perjantaina Ruutikankaalla, että organisaatio on erittäin tyytyväinen, koska se pystyi järjestämään sellaiset kilpailut, joihin urheilijat ja tuomarit olivat tyytyväisiä.

– Kahden ensimmäisen päivän asiaankuuluvien pienten säätöjen jälkeen kaikki soljui hyvin eteenpäin.  Osanottajamäärä oli täysi mysteeri, kun MM-kilpailuja alettiin järjestää: eka kerta tällainen kilpailu Suomessa emmekä olleet tunnettu kisajärjestäjä tässä lajissa. Määrä oli lopulta positiivinen yllätys, Aro sanoi.

– Näen tilanteen niin, että meitä tultiin haastamaan, koska olemme kivääripracticalin kuningasmaa. Täällä oli isoja joukkueita, kuten esimerkiksi Yhdysvallat, joka lähetti tänne 79 urheilijaa. Filippiineiltä oli 29 urheilijaa. Suomesta oli 120 ampujaa.

– Se oli tyhjän pöydän iso ja monivaiheinen projekti – suunniteltu ja tehty samalla, kun rata-aluetta on rakennettu. Sovittauduimme sekaan. Organisaatio oli ehkä hieman ohut eli usealla ihmisellä oli monta tehtävää hoidettavanaan. Kaikesta kuitenkin selvittiin, ja projekti antoi meille mahtavan pohjan tehdä seuraavia isoja kansainvälisiä arvokilpailuja, sanoi Aro, joka oli viimeksi kuluneen kuukauden aikana Ruutikankaalla joka päivä varhaisesta aamusta iltaan.

– Pystyin kilpailunjohtajana nukkumaan jopa eniten, noin viisi tuntia yössä. Tämä oli eka kerta MM-kilpailuissa, kun pystyin ajamaan kotiin nukkumaan.

Aro ei pienestä hätkähdä, sillä hän on harjaantunut hommiinsa. Vuodesta 1993 lähtien practical-ammuntaa harrastanut Aro on ensimmäinen suomalainen kansainvälinen tuomari ja osallistunut monien EM- ja MM-kilpailuiden tuomaritehtäviin. Kotimaassa hän on toiminut usean ison kilpailun johtajana ja johtanut niin IPSC-jaostoa kuin kansallista tuomaritoimikuntaakin.

– Ruutikankaan ampumaurheilukeskusta kehuttiin ja todettiin, että ”mikä mesta”. Tästä tulee vielä useiden arvokilpailujen näyttämö, hän sanoi.

Ruutikankaalla on jo sovittu ensi vuonna järjestettäväksi kasa-ammunnan ja siluetin kansainväliset arvokilpailut sekä vuonna 2027 Euroopan ampumaurheiluliiton EM-kilpailut.

– Teemme kaikkemme, että tällaisia kisoja tulee Suomeen vielä lisää, Aro sanoi.

Suomen Ampumaurheiluliiton practical-jaoston puheenjohtaja Mikael Ekberg oli myös tyytyväinen kivääripracticalin MM-kilpailuihin:

– Ne menivät hienosti ja olivat selkeästi suurimmat kivääripracticalin MM-kilpailut, jotka on järjestetty. Suomalaisten menestys oli vahvaa, ja mitaleja tuli paljon. Rata-alue on tosi hieno, toki vielä vähän kesken. Ulkomaalaiset ovat kehuneet Ruutikangasta ja todenneet, että IPSC:n kisoja pitäisi tulla tänne jatkossakin.

Yhdysvaltain Joe Easter vieraili Suomessa ensimmäisen kerran.

Yhdysvaltalainen Joe Easter, 34, sanoi, että Ruutikankaan ampumaurheilukeskus on erinomainen ja siinä on ”paljon potentiaalia”. Easterin mukaan staget olisi pitänyt suunnitella eri tavalla, ja niissä olisi pitänyt olla enemmän liikettä.

– Mutta noin muuten, hieno paikka. Täällä on muuten kylmä, olen tottunut kuumaan säähän, Floridan Orlandosta kotoisin oleva ampumaurheilija nauroi.

– Mutta se ei tietenkään ole kisajärjestäjien vika!

Easter vieraili ensimmäisen kerran Suomessa, ja kaikkiaan tämä oli kolmas kerta, kun hän matkusti Yhdysvaltojen ulkopuolelle. Hän on harrastanut ampumaurheilua pikkupojasta lähtien ja on kilpaillut menestyksekkäästi kymmenen vuoden ajan. Nyt tuli Standard-luokassa kuudes sija.

Suomen sijoitukset, Top3

Henkilökohtaiset kilpailut

Semi Auto Open, yleinen: 3) Raine Peltokoski
Semi Auto Standard, yleinen: 1) Sami Hautamäki, 2) Heikki Tikkanen
Manual Action Bolt, yleinen: 3) Esa Laine

Semi Auto Open, juniorit: 3) Ukko Nikki
Semi Auto Open, lady: 3) Reetta Paavola
Semi Auto Open, lady senior: 3) Elina Karhunen
Semi Auto Open, superjuniorit: 1) Ukko Nikki
Semi Auto Open, seniorit: 1) Raine Peltokoski, 2) Jarkko Laukia
Semi Auto Standard, lady: 1) Lillian Telanne
Semi Auto Standard, seniorit: 1) Sami Hautamäki, 2) Ilkka Siitonen

Manual Action Bolt, lady: 1) Nina Bergström, 2) Johanna Huotari
Manual Action Bolt, seniorit: 1) Esa Laine

Joukkueet

Semi Auto Open: 3) Suomi (Anssi Vääriskoski, Hannu Uronen, Kim Leppänen, Antti Leppänen)
Semi Auto Open, juniorit: 1) Suomi (Ukko Nikki, Aleksi Iso-Tuisku, Esko Vanhala, Leo Sievänen)
Semi Auto Open, lady: 2) Suomi (Reetta Paavola, Anastasia Mustonen, Jenny Koskimäki, Anne Hautamäki)
Semi Auto Open, superseniorit: 2) Suomi (Pertti Karhunen, Jussi Salovaara, Ilkka Kervinen, Timo Rantonen)
Semi Auto Open, seniorit: 1) Suomi (Raine Peltokoski, Jarkko Laukia, Petri Runtti, Antti Seppänen)
Semi Auto Standard: 1) Suomi (Sami Hautamäki, Heikki Tikkanen, Veli Rantanen, Tommi Elg)
Semi Auto Standard, lady: 1) Suomi (Lillian Telanne, Marika Koskinen, Saara Toivonen, Salla Pihlajaniemi)
Semi Auto Standard, seniorit: 1) Suomi (Ilkka Siitonen, Pasi Oikarinen, Mikko Kuisma)

Family Teams: 2) Family Iso-Tuisku (Kimmo, Aleksi), 3) Family Sievänen (Jari, Leo)

Kaikki tulokset.

Palkintogaalan kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa.