Para-ammunnat alkaa Espanjassa
1.6.2024 klo 15:28
Mikko Taussi

Para-ammunnan luotilajien Euroopan mestaruuskilpailut ja trapin maailmanmestaruuskilpailut käynnistyvät Espanjan Granadassa.

Päivitetty 2.6.2024: osallistujamäärät (MT)

Kansainvälisen para-ammuntaliitto WSPS:n (World Shooting Para Sport) luotilajien Euroopan mestaruuskilpailut ja para-trapin maailmanmestaruuskilpailut Espanjan Granadassa käynnistyivät tänään lauantaina avajaisilla. Ensimmäinen kilpailupäivä on sunnuntaina 2.6. Kilpailut jatkuvat aina 6. kesäkuuta saakka.

Kilpailuissa on edustettuina 47 maata 189 urheilijaa. Suomea edustaa kuusi urheilijaa, joista neljä on kivääriampujia ja kaksi haulikkoampujaa.

Ensimmäisenä suomalaisten kilpailuna ammutaan sunnuntaina näkövammaisten makuukilpailu (VIP). Kilpailu alkaa aamulla 10.30 Suomen aikaa. Kilpailuja voi parhaiten seurata Sius AG:n tulossivuilta: https://results.sius.com/Championships.aspx. Muiden kilpailujen seuraamisessa on otettava huomioon, että kellon aika Espanjassa on yhden tunnin jäljessä.

Granadan kilpailuissa jaetaan yhteensä 10 maapaikkaa tämän vuoden elokuussa järjestettäviin Pariisin paralympiakisoihin. Myllyn ampumissa R3- ja R6-luokissa kummassakin paikkoja on jaossa yksi (molemmat ei-sukupuolisidonnaisia). Näkövammaisammunta eikä para-trap ole toistaiseksi paralympialaislaji.

Suomalaiset para-ampumaurheilijat kisoissa

• Jarkko Mylly, Haapavesi, ilmakivääri R3, pienoiskivääri R6
  • Timo Nyström, Mikkeli, ilmakivääri VIP ja VIS
  • Pekka Rantanen, Helsinki, ilmakivääri VIP ja VIS
  • Esko Karmala, Laukaa, ilmakivääri VIP ja VIS
  • Juha Myllymäki, Kaustinen, trap PT1
  • Vesa Järvinen, Lahti, trap PT2.

Joukkueen valmentajina toimivat Timo Vaitiniemi, Pekka Maunula ja Mikko Taussi.

Juha Myllymäki saavutti hopeaa (PT1) vuoden 2023 MM-kilpailuissa Perussa. Vuoden 2022 maailmanmestaruuskilpailuissa Al Ainissa Vesa Järvinen voitti maailmanmestaruuden trapissa (PT2) ja Esko Karmala oli näkövammaisten makuuammunnassa (VIP) kolmas. Lisäksi Timo Nyström on näkövammaisten makuuammunnan maailmanmestari vuodelta 2019.

Kansainvälisen para-ammuntaliiton toiminnasta lisätietoa löytyy täältä: https://www.paralympic.org/shooting

Pekka Maunula opastaa Juha Myllymäkeä ja Vesa Järvistä tuulisella haulikkoradalla.

Timo Vaitiniemi ja Jarkko Mylly olivat suorittaneet jo päivän treenit ja ihailivat haulikkoampujien suorituksia. Taustalla suomalaisia kisaturisteja.

Näkövammaisjoukkue valmiina huomiseen makuukilpailuun (VIP):
Vasemmalta Mikko Taussi, Harri Malinen, Veli-Pekka Rantanen, Jaana ja Timo Nyström, Esko Karmala sekä Tarja Sorri.