Maailmancupin finaali: Eetu Kallioinen skeetin neljäs
23.11.2023 klo 15:47

Eetu Kallioinen sijoittui miesten skeetissä neljänneksi, kun maailmancupin finaali jatkui torstaina Dohassa. Hän oli peruskilpailun ykkönen tuloksellaan 123/125.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancupin finaalitapahtuma jatkui torstaina Qatarin Dohassa. Kauden päätöskisan ainoa suomalainen osanottaja oli skeet-ampuja Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat).

Dohassa ammuttiin torstaina miesten skeetin peruskilpailun viimeiset 50/125 kiekkoa ja finaali. Kallioinen teki peruskilpailun parhaan tuloksen 123 Egyptin Azmy Mehelban kanssa. Kallioisen sarjat olivat 24+24+25+25+25. Hän nappasi uusinnassa peruskisan kärkipaikan, kun hän oli Mehelbaa parempi numeroin 11–10.

Tanskan Emil Petersen ja Italian Elia Sdruccioli kirjasivat tuloksen 122. Finaaliraja oli 120. Peruskilpailun kuusi parasta pääsi finaaliin.

Kun finaalissa oli ammuttu kymmenen ensimmäistä kiekkoa, oli Kallioinen neljäntenä (8/10). Kymmenen kiekkoa lisää ja Kallioinen oli jaetulla kolmannella sijalla kahden muun ampujan kanssa (14/20). Kallioinen oli taas neljäntenä, kun 30 kiekkoa oli ammuttu (27). Hän oli kiekon päässä kolmannesta sijasta.

Kun Kallioinen oli rikkonut 35 kiekkoa 40:stä, jännitti hän Sdrucciolin suoritusta. Italialainen kesti paineet ja rikkoi viimeisen paikan kaikki neljä kiekkoa (36/40). Näin hän eteni kolmen parhaan joukkoon ja jätti suomalaisen neljänneksi.

– Oli hieno päivä finaaliin asti. Peruskilpailun tulos oli hyvä, mutta finaalissa tuli virheitä eikä ammunta ollut täydellisen rentoa ja terävää. Virheistä voin syyttää vain itseäni, Kallioinen kertoi puhelimitse Dohasta.

– Kausi on nyt paketissa, ja Beretta saa nyt levätä jonkin aikaa, Kallioinen sanoi, kun kotimatkan alkuun oli enää muutama tunti.

Dohassa ammutaan lauantaina skeetin superfinaali, johon pääsi mukaan miesten ja naisten kilpailun neljä parasta. Kallioinen ei ole siis kilpailussa mukana, vaan on kotona huomenna perjantaina.

Dohan maailmancupin finaalissa Mehelba ja Petersen tekivät tasatuloksen 56/60. Petersen oli jännittävässä ja pitkään jatkuneessa uusinnassa lopulta parempi numeroin 26–25 ja vei voiton. Mehelba sai siis hopeaa ja Sdruccioli pronssia.

Kallioisen kauden saldo on komea: MM-kakkonen, Euroopan kisojen kolmas, maailmancupin hopea- ja pronssimitali, maailmancupin finaalin neljäs sija sekä maapaikka ensi vuonna järjestettäviin Pariisin olympialaisiin. Kallioinen nousi Bakussa saavutetun MM-hopeamitalin jälkeen Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) rankinglistalla skeetin ykköseksi.

Suomalainen skeet-ampuja ei ole vielä koskaan voittanut maailmancupin finaalia. Edelliset mitalit ovat vuodelta 2004, jolloin Maarit Lepomäki sai hopeaa ja Marko Kemppainen pronssia.

ISSF:n maailmancupin finaali

18.–26.11. Doha, Qatar

Suomalaislajien tuloksia to 23.11.

Miesten skeet, peruskilpailu (125 kiekkoa): 1) Eetu Kallioinen Suomi 123/uusinta 11, 2) Azmy Mehelba Egypti 123/10, 3) Emil Petersen Tanska 122/6, 4) Elia Sdruccioli Italia 122/5, 5) Ben Llewellin Iso-Britannia 121, 6) Clive Farrugia Malta 120/4, 7) Dustan Taylor Yhdysvallat 120/3. 17 osanottajaa.

Finaali: 1) Emil Petersen Tanska 56/60, uusinta 26, 2) Azmy Mehelba Egypti 56/60, 25, 3) Elia Sdruccioli Italia 46/50, 4) Eetu Kallioinen Suomi 35/40, 5) Ben Llewellin Iso-Britannia 26/30, 6) Clive Farrugia Malta 16/20.

Kilpailun kaikki tulokset ISSF:n verkkosivuilla.

// Artikkelia muokattu klo 17.50: lisätty Eetu Kallioisen kommentit. //