50m liikkuvan maalin taulu vaihtuu jo kesän SM-kilpailuihin
25.6.2023 klo 13:38
Sami Heikkilä

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto ISSF on päättänyt 50m liikkuvan maalin taulun muuttamisesta. SAL:n säännöt noudattavat ISSF:n linjaa. 50m villikarjutaulu jää pois ja sen korvaa 10m liikkuvassa maalissa jo vuosia käytetty ”pallotaulu”

Lajin sisällä paljon keskustelua aiheuttanut 50m liikkuvan maalin taulumuutos on nyt vahvistettu. Suomen ampumaurheiluliiton uudet säännöt astuvat voimaan 1.7. ja 50m liikkuvaa maalia ammutaan jatkossa pyöreään tauluun villikarjutaulun sijaan.

Liikkuvan maalin jaosto päätti torstaina kokouksessaan, että kesän SM-kisat ammutaan uuden säännön mukaiseen tauluun. Jaoston linja oli, että kilpailujärjestäjiä ei ole niin montaa, että voitaisiin järjestää 50m villikarjun SM-kilpailut erikseen. Uusi taulu on tulevaisuutta ja noudattaa kansainvälistä linjaa. Liikkuvan maalin MM-kilpailut ammutaan kesällä uuteen tauluun.

50m villikarjutaulu jää pois 1.7.2023 liikkuvan maalin SM- ja ennätyskelpoisista kilpailuista.

Taulumuutos tiivistettynä:

• Villikarjutaulu vaihtuu ”pallotauluun” 1.7.2023
  • Taulun rengastus pysyy samana
  • Villikarjutauluun voi edelleen ampua kansallisia kilpailuja.
  • SM-kilpailut ja ennätyskelpoiset kansalliset kilpailut ammutaan uuteen tauluun.