Vaikuttamispäivä Sipoon ampumaradalla
26.11.2021 klo 14:08

Hinni Papponen (vas.), Janne Pitkänen, Outi Rekola, Anri Junnola, Heidi Krüger, Hanna Korhonen, Jussi Partanen ja Anne Laurila SSG:n practical-radalla. (Kuvat: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliitto järjesti perjantaina ampumaratapäivän ministeriöiden virkamiehille. He tutustuivat rataolosuhteisiin ja eri lajeihin Sipoossa.

Lotta Laitinen esittelee SSG.n rata-aluetta.

Ampumaurheiluliitto on järjestänyt vuosittain niin sanotun vaikuttamispäivän, jonne on kutsuttu eri ministeriöiden edustajia tutustumaan ampumaurheiluun ja rataolosuhteisiin. Ampumaratapäivä järjestettiin perjantaina Sipoon keskusampumaradalla.

Päivän ohjelmassa oli tutustuminen erilaisiin lajiratoihin ja BATin mukaisiin riskinhallintakeinoihin erityyppisillä radoilla parempana vaihtoehtona Euroopan kemikaaliviraston (ECHA) esittämille rajoituksille, kuten tilaisuutta emännöinyt Ampumaurheiluliiton ympäristö- ja olosuhdepäällikkö Lotta Laitinen sanoi.

Paikalla oli Laitisen ja Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtajan Anne Laurilan lisäksi virkamiehiä ympäristöministeriöstä (Hinni Papponen), maa- ja metsätalousministeriöstä (Heidi Krüger ja Janne Pitkänen) sekä sosiaali- ja terveysministeriöstä (Hanna Korhonen). Mukana olivat myös ympäristölupahankkeen ympäristöasiantuntijat Anri Junnola ja Outi Rekola sekä Jussi Partanen Metsästäjäliitosta.

Laitinen kertoi lyhyesti yhteistyöstä ECHA:n kanssa, ympäristölupahankkeen ja lyijyrajoitusten tilanteesta sekä yhteisestä pohjoismaisesta lähestymistavasta ajankohtaisiin asioihin. Vieraiden mukaan on ”tosi loistavaa”, että SAL on ollut aktiivinen em. asioissa.

– Mistä muualta ECHA saisi tietoa kuin teiltä, STM:n Korhonen sanoi SSG:n haulikkopaviljongissa.

Laitinen kertoi vieraille, että SSG:n rata on laukausmäärältään Suomen suurin rata, missä ammutaan noin kaksi miljoonaa laukausta vuodessa. Määrästä noin 1,5 miljoonaa ammutaan haulikoilla. Rata-alue on 62 hehtaarin kokoinen.

– Vaikka laukausmäärä on suuri, ympäristön kannalta tämä ei ole ison riskin rata. Tämä on myös hyvä introrata sen monipuolisuuden vuoksi. Täällä ammutaan muun muassa trapia, skeetiä, sportingia, practicalia, siluettia ja liikkuvaa maalia.

Hyvä sää suosi ampumaratapäivää.

Vieraat tutustuivat SSG:n rata-alueeseen kävellen parin tunnin ajan. Heillä oli mahdollisuus myös kokeilla haulikkoammuntaa SSG:n skeet-ampujan Timo Laitisen johdolla. Kivääriammuntaa pääsi kokeilemaan Metsästäjäliiton Jussi Partasen kanssa.

Päivä oli hyvähenkinen, ja keskustelu oli vilkasta.

– Syksyn paras virkamatka, kuului eräs tyytyväinen arvio.