PM-kilpailut siirtyvät ensi vuodelle
25.2.2021 klo 09:11
Lassi Palo

Ampumaurheilun PM-kilpailut on päätetty siirtää pidettäviksi vuonna 2022.

Suomen järjestämisvuorossa olevat PM-kilpailut siirrettiin aiemmin vuodelta 2020 kesäkuuhun 2021 koronapandemian takia. Alkuperäinen ajankohta kuluvalle vuodelle oli 17.-20.6. Ampumaurheiluliiton hallitus päätti keskiviikon kokouksessaan siirtää PM-kilpailut pidettäviksi 4.-7.8.2022.

SAL kysyi Nordic Shooting Regionin (NSR) mailta kantaa kisojen järjestämisestä nykyisessä koronatilanteessa. Vaihtoehdot olivat kilpailujen pitäminen nykyisellä paikallaan (jota kukaan ei kannattanut), kisojen siirtäminen ensi elokuulle tai kisojen siirtäminen kesään 2022.

Järjestämisvuorossa 2022 alun perin ollut Tanska antaa Suomen järjestää PM-kisat. NSR-maista Tanska ja Iso-Britannia ilmoittivat, etteivät ne pysty lähettämään joukkuetta, jos kilpailut olisi pidetty tänä vuonna. Kolme maata halusi kisat tänä vuonna (Viro, Ruotsi ja Norja), ja Islannille ja Färsaarille asialla ei ollut väliä.

Suomelle järjestäjämaana kisojen pitäminen elokuussa olisi sisältänyt selvästi suuremman taloudellisen riskin, kun mahdollisuutena olisi loppuun asti ollut kisojen peruuntuminen ja toisaalta osallistujamäärä olisi ollut joka tapauksessa pienempi kuin normaalitilanteessa.

Myös PM-arvon toteutuminen sarjoissa olisi ollut epävarmaa, kun osa maista olisi jäänyt pois.