Changwonin maailmancup: Satu Mäkelä-Nummela ja Marika Salmi hyvissä asemissa
14.5.2019 klo 11:21
Lassi Palo

Satu Mäkelä-Nummela on seitsemäntenä ja Marika Salmi 11:ntenä, kun naisten trapin ensimmäinen kilpailupäivä ammuttiin tiistaina Etelä-Korean Changwonissa. Noora Antikainen jatkaa kilpailua 29. sijalta.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien maailmancup jatkui tiistaina kahden päivän tauon jälkeen Etelä-Korean Changwonissa. Naisten trapissa ammuttiin ensimmäisen kilpailupäivän 75/125 kiekkoa. Viimeiset 50 kiekkoa ja finaali ammutaan keskiviikkona.

Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) rikkoi 71 kiekkoa (24+25+22) ja jatkaa tasaista kilpailua 7. sijalta. Mäkelä-Nummelan kanssa samassa tuloksessa on neljä naista. Ranskan Carole Cormenier ja Kiinan Wang Xiaojing tekivät päivän parhaan tuloksen 72.

Marika Salmi (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) on 11. sijalla, kun hän teki kuuden muun kilpailijan tavoin tuloksen 70 (24+22+24).

Noora Antikaisen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) tulos oli 66 (21+24+21), jolla hän on 29:ntena. Mqs-ampuja Mopsi Veromaan (Sibbo Skyttegille) ensimmäisen päivän tulos oli 70 (23+24+23).

Changwonin henkilökohtaisissa lajeissa, kuten muissakin tämän vuoden maailmancupeissa, on jaossa kaksi olympiamaapaikkaa Tokioon 2020. Ennen Changwonia maapaikan olivat naisten trapissa saavuttaneet Laetisha Scanlan (Australia), Deng Weiyun ja Wang Xiaojing (Kiina), Carole Cormenier (Ranska), Kirsty Barr (Iso-Britannia), Adriana Ruano Oliva (Guatemala), Jessica Rossi ja Silvana Stanco (Italia), Zuzana Rehak Stefecekova (Slovakia) ja Kayle Browning (Yhdysvallat).

Heistä Cormenierin ja Wangin lisäksi neljä on mukana Changwonissa: Stanco, Ruano Oliva, Scanlan ja Deng.

Italialla ja Kiinalla on siis jo kaksi maapaikkaa.

Miesten trap alkaa huomenna keskiviikkona. Suomalaisista mukana ovat Vili Kopra (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Mirka Kyyrönen (Sibbo Skyttegille) ja Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys).

Changwonin maailmancup päättyy perjantaina 17. toukokuuta, jolloin on vuorossa trapin parikilpailu.

Seuraava – ja samalla vuoden viimeinen – haulikkolajien maailmancup on Lahdessa 13.-23. elokuuta. Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet) ampui viime lauantaina Suomen ensimmäisen olympiamaapaikan Tokioon, kun hän sijoittui miesten skeetissä viidenneksi.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup (skeet, trap)
7.-18.5. Changwon, Etelä-Korea

Tilanteita ti 14.5.

Naisten trap, tilanne 1. kilpailupäivän jälkeen (75/125 kiekkoa): 1) Carole Cormenier Ranska 72, 2) Wang Xiaojing Kiina 72, 3) Silvana Stanco Italia 71, 4) Mariana Serra Santos Portugali 71, 5) Laetisha Scanlan Australia 71, 6) Safiye Sariturk Turkki 71, 7) Satu Mäkelä-Nummela Suomi 71, … 11) Marika Salmi 70, … 29) Noora Antikainen 66. 59 osanottajaa. Mqs: Mopsi Veromaa 70.

Lisää tietoa ja kaikki tulokset täällä.