Urheilutoimittajat valitsivat Teemu Rintalan vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi: ”Tekee iloiseksi!”
17.1.2018 klo 10:29

Teemu Rintala.

Urheilutoimittajain liitto on valinnut Teemu Rintalan vuoden 2017 parhaaksi ampumaurheilijaksi.

Urheilutoimittajain liitto on valinnut practicalin maailmanmestarin Teemu Rintalan viime vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi. Urheilutoimittajain liiton hallitus valitsi lajien parhaat keskiviikkona pitämässään kokouksessa. Vuoden urheilijan nimi julkistetaan Helsingissä huomenna torstaina järjestettävässä juhlavassa ja televisioitavassa Urheilugaalassa.

Sibbo Skyttegilleä edustava Rintala, 36, voitti viime kesäkuussa Moskovassa järjestetyissä kivääripracticalin MM-kilpailuissa Open Semi Auto -divisioonan kaikkien aikojen ensimmäisen maailmanmestaruuden.

– Valinta kuulostaa ja maistuu hyvältä ja tekee iloiseksi! Onhan tämä aikamoinen juttu, että ensin Ampumaurheiluliitto valitsee vuoden parhaaksi ja nyt urheilutoimittajat, Rintala sanoi.

Rintala palkittiin viime lokakuussa Ampumaurheiluliiton Vuoden ampumaurheilijana. Sekin oli historiallinen valinta, sillä practical-ampuja valittiin ensimmäisen kerran Ampumaurheiluliiton vuoden parhaaksi.

Rintala tekee töitä Puidenhoitajien Oy:ssä, ja hän vastasikin puhelimeen puun latvassa.

– Hieno uutinen, mutta ei täältä putoamaan pääse, hän naureskeli.

Rintalalla on meneillään ikimuistoinen viikko, sillä hän osallistuu huomenna järjestettävään Urheilugaalaan ja lähtee lauantaina Las Vegasiin Shot Show´hun.

– Tästä on hyvä jatkaa työpäivää. Täytyy mennä nyt jonnekin juhlalounaalle!

Kerrottakoon, että urheilutoimittajat nimesivät Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Lanteen viime vuoden parhaaksi jousiampujaksi.

Topi Hulkkonen (liikkuva maali), Juho Kurki (kivääri) ja Satu Mäkelä-Nummela (trap) ovat virallisella ehdokaslistalla, kun Vuoden urheilija valitaan huomenna torstaina järjestettävässä Suomen Urheilugaalassa. Luvassa on 11. Urheilugaala ja 71. Vuoden urheilija -valinta.

Vuoden joukkue -ehdokaslistalla olivat ampumaurheilun miesten liikkuvan maalin EM-pronssijoukkue (Tomi-Pekka Heikkilä, Topi Hulkkonen, Heikki Lähdekorpi) ja naisten trapin MM-hopeajoukkue (Marika Salmi, Mopsi Veromaa, Satu Mäkelä-Nummela). Ne eivät mahtuneet tiistaina julkistettuun kärkiviisikkoon, jossa ovat muun muassa koripallon ja lentopallon miesten maajoukkueet sekä maastohiihdon naisten 4×5 km:n viestin MM-pronssijoukkue. Myös Vuoden joukkue julkistetaan huomenna.

Vuonna 1931 perustettu Urheilutoimittajain liitto aloitti vuoden parhaan urheilijan nimeämisen vuonna 1947. Äänestykseen voivat osallistua Urheilutoimittajain liiton ja sen paikalliskerhojen jäsenet. Vuoden urheilijaksi on valittu ampumaurheilija kaksi kertaa: Vilho Ylönen 1958 ja Satu Mäkelä-Nummela 2008.

Vuoden urheilija -äänestyksessä kootaan vähintään viiden tai enintään kymmenen parhaan lista, jolle saa sijoittaa miesurheilijoita, naisurheilijoita ja joukkueita. Lisäksi listataan erikseen Vuoden joukkue ja Vuoden valmentaja. Joukkueet rinnastetaan ehdokaslistalla tasavertaisesti yksittäisiin urheilijoihin, mutta on äänestäjän omassa harkinnassa, miten ne äänestyslistassa sijoittuvat. Joukkue voidaan siis nimetä myös Vuoden urheilijaksi.

Lajien parhaat 2017

Ampumaurheilu: Teemu Rintala, Sibbo Skyttegille

Lajien parhaita urheilijoita on valittu vuodesta 1946 lähtien. Ensin lajeja oli mukana vain muutama, mutta lajivalikoima on vuosien mittaan jatkuvasti laajentunut. Lajinsa paras nimettiin viime vuoden tavoin 71 eri lajissa.

Lajien vuoden parhaiden lista löytyy täältä.