Grande Finale -viikonloppu alkoi Kisakalliossa
31.10.2015 klo 12:00

Vuoden parhaat saavat taas palkintonsa Grande Finale -gaalassa. Kuvat: Lassi Palo
Tervetuloa vuoden 2015 Grandeen!
Varapuheenjohtaja Mikko Taussi puhui liiton yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta.
Toiminnanjohtaja Risto Aarrekiven aiheena oli ampumaurheilun imago.

Ampumaurheiluliiton Grande finale -viikonloppu alkoi lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. ”On hienoa nähdä näin iso joukko väkeä paikanpäällä”, Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi myhäili avaustilaisuudessa.

Lajiparlamentit ja Grande Finale -tapahtuma järjestetään Kisakallion urheiluopistossa nyt toisena vuonna peräkkäin. Viikonlopun aikana opistolla liikkuu pari sataa ampumaurheilusta innostunutta henkilöä, mitä Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi piti hyvänä määränä.

Aarrekivi avasi tilaisuuden onnittelemalla kolmea seuraa, jotka ovat juhlineet tai juhlivat pian pyöreitä vuosiaan. Hämeenlinnan Ampumaseuran 140-vuotisjuhlat olivat viikko sitten, kuten myös Salon Seudun Ampujien 50-vuotisjuhlat. Säkylän Seudun Ampujat juhlii 50:ttä toimintavuottaan ensi viikolla.

Ampumaurheiluliiton varapuheenjohtaja Mikko Taussi kertoi liiton yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. Keskeisiä vaikuttamisympäristöjä ovat useat ministeriöt ja EU, mutta niin sanottu yleinen mielipide on keskeisin, koska se näkyy ja tuntuu kaikkialla.

– Miten profiloidumme eri tapahtumissa ja kilpailuissa, millaisia viestejä annamme itsestämme ja miten päätöksentekijät ”näkevät” meidät? Esimerkkinä voi mainita olympialaiset, joissa olemme totutusti profiloituneet pirteinä olympiavoittajina ja -mitalisteina, Taussi sanoi.

Taussin mukaan tavoitteena on pitkäjänteinen, asiallinen ja vakavasti otettava vaikuttaminen, johon yhteiskunnallisten vaikuttajien on mahdollista sitoutua. Sitä toteutetaan SAL:n toimesta ja Ampumaharrastusfoorumin kanssa. Vaikuttamisen tasoja on kolme: kansainvälinen, kansallinen ja paikallinen. Työtä tekevät niin SAL:n hallituksen jäsenet kuin toimihenkilötkin itsenäisesti ja foorumin kanssa sekä alueiden ja seurojen henkilöt.

Mitä sitten on tehty? Taussi esitti pitkän listan esimerkiksi lainsäädäntöön vaikuttamisesta.

– Se on säännöllistä, ja olemme jatkuvasti mukana valmistelutyössä, Taussi sanoi.

Taussi on Ampumaharrastusfoorumin tuore puheenjohtaja. Hän painottikin foorumin merkitystä SAL:n vaikuttamiskumppanina. ”Vaikuttamisiskuja” on tehty ja tehdään muun muassa ministeriöihin, eduskuntaan ja sen valiokuntiin, hallituspuolueisiin, Poliisihallitukseen ja Puolustusvoimiin. Ampumaharrastusjärjestöt ilmaisivat viime viikolla huolensa EU:n mahdollisista tiukennuksista lähettämällä yhteisen lausunnon muun muassa sisäministeriöön.

– Meidän pitää puhua samaa kieltä, Taussi painotti.

Toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi kertoi Sponsor Insightin tekemästä Sponsor Navigator -tutkimuksesta, joka tehtiin viime helmikuussa. Siihen vastasi 2050 yli 15-vuotiasta henkilöä. Tutkimukseen vastanneista 16 prosenttia on erittäin kiinnostunut tai kiinnostunut ampumaurheilusta. Jääkiekko, yleisurheilu, hiihto, ampumahiihto ja formula ykköset muodostivat kyselyn kärkiviisikon.

Aarrekivi piti hyvänä sitä, että ampumaurheilu jätti taakseen sellaisia lajeja kuin pesäpallo, uinti ja tennis, jotka saavat enemmän tv-aikaa kuin ampumaurheilu.

Myönteistä on myös se, että ampumaurheilu on noussut lajirankingissa vuoden 2006 sijalta 34 nykyiselle 17. sijalleen.

– Kiinnostus meitä kohtaan on kasvanut. Haasteellisin ikäluokka on 15-29-vuotiaat. Iso kysymys on, miten saamme tuon ikäluokan kiinni, Aarrekivi sanoi.

Hän myös muistutti siitä, millaisessa ympäristössä ampumaurheilu on. Lajiliittoja on noin 70, ja niiden lisäksi tulevat vielä monet muutkin lajit, jotka eivät ole liittotasolla. Aarrekivi kertoi myös, että tutkimuksen mukaan ampumaurheilua pidetään muun muassa kansainvälisenä, perinteisenä ja asiantuntevana.

– Vaikka joskus ehkä tuntuu siltä, että olemme altavastaajia, ei tilanne huono ole. Meidän pitää olla ylpeitä lajistamme, hän viestitti kuulijoilleen Kisakalliossa.

Iltapäivällä ovat vuorossa lajiparlamentit, ja Ampumaurheiluliiton vuoden parhaat palkitaan kello 19 alkavassa Grande finale -gaalassa.